לכ' מר בנימין נתניהו הי"ו

ראש ממשלת ישראל,

כב' ראש הממשלה שלום רב לך,

בימים טרופים אלה המעמיסים עליך נטל שאין כדוגמתו, הופנה אליך מכתב שיצא מתחת יד הרב דוד יוסף, אחיו של הראשון לציון, המבקש ממך לסגור את הר הבית בפני יהודים בלבד. פנייתו זו באה בעקבות מאמר שפירסמתי אתמול, ובו מחיתי בתוקף נגד תוכן ההספד שנשא אחיו הראשון לציון שליט"א, ושתלה אשמת שפיכות הדם בירושלים במאמציהם של אלה מבני עמנו הרוצים לתת ביטוי לבעלות עמנו על המקום המקודש, על הר הבית. צער עצום היה לי לשמוע את הרב הראשי שוגה שגיאה כה חמורה, ונופל בפח האנטישמים הנוראיים, דוגמת הנצרות הבינימיית, שטרחה תמיד להטיל את אשמת שפיכות הדם היהודי על היהודים עצמם.

בטענות השאובות מתוך משנת השמאל הרדיקאלי, כגון הנזק העצום העלול להיות מוסב ליושבים בציון מצד האומות, הרב דוד פונה אליך ומבקש שתנהג כעומר, ותמנע כניסת יהודים למקום קודשם, וכל זה תוך ליווי בכינויים השאובים גם הם מאותה משנה, כגון 'משיחיסטים', 'מיעוט קטן תמהוני וקיצוני' וכדו', והמוטחים כלפי העולים להתפלל תפילת קודש בקירבת הקודש, 'מיעוט' לתוכו הוא משבץ ללא בושה דמויות מרכזיות בעולם התורה כגון הרה"ג ש. גורן זצ"ל, רבה הראשי לצה"ל ולא"י כולה, עמיתו של אביו בכס הרבנות הראשית. ועל מנת להשיג מבוקשו ולהשפיע עליך, הוא אינו מהסס לעשות שימוש בשמו הטוב של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, שכל משנתו הציונית דחויה לחלוטין בעיניו ובעיני חבריו, עד כדי כך שכמעט שום דבר תורה ממנו אינו מקובל עליו, והראי"ה קוק זצ"ל הופך פתאום לסמכות עליונה. אך החמור, הוא מאמץ הטעייה המושקע כאן, שהרי לא אביו הגר"ע יוסף זצ"ל בתשובתו שהזכירה אשר בספר 'יביע אומר' (ח"ה יו"ד סי' כו), ולא הראי"ה קוק זצ"ל, לא טענו מה שהוא מוסר לך בשמם.

ואלה הן העובדות הנכונות: לטענתו, אביו הוכיח שכל הנכנס לשטח הר הבית חייב 'כרת', עונש רוחני הזהה לעונש המוטל על מי שאוכל ביום הכיפורים. הבעייה היא, שאביו מעולם לא אמר זאת. אם אמנם נכון שאביו קבע שיש איסור חמור להיכנס לשטח של בית המקדש, יחד עם זה הוא נזהר מאד מלהחילו על כל שטח הר הבית, שהוא כיום שטח גדול פי 35 משטח בית המקדש. וכל העולים כיום אל הר הבית, ובפרט היודעים לנהוגי עפ"י ההלכה, מתהלכים לאורך החומה (כותל מערבי וכודו') במרחק קטן מחמשה מטרים, דבר ההופך לבלתי אפשרי כל חשש להיכנס לשטח בית המקדש ממש, שהוא היחיד האסור. גם לדעת הרב קוק זצ"ל, האיסור אינו חל אלא על אותם שלושה אחוז של השטח, מקום שאין איש מגיע אליו. אי אפשר גם שלא להעיר שהשוואה בין אוכל ביום כיפור ובין הנכנס להר הבית, יצאה כולה מפי ידידו, ח"כ אריה דרעי מבכירי אדריכלי אוסלו, הרוצה, ויהי מה, לרצות את העולם המוסלמי על חשבון עם ישראל.

בניסיון נואש ובלתי מוצלח להסוות את העויינות לציונות שבפנייה, הרב דוד מצהיר שבבקשתו אין משום ויתור על הבעלות, כאשר ברור לכל בר דעת שזו תהיה בהכרח התוצאה (אם זאת כבר אינה מעוגנת בהסכם עם ירדן), ואף אינו מהסס לקבוע שבעלות זו תבא לידי ביטוי 'עם ביאת גואל צדק לעם ישראל', ואז 'נשוב ונממש את בעלותנו'. זוהי חזרה מצערת ואומללה על טיעוניו של האדמו"ר מסאטמר, גדול מתנגדי הציונות ערב מלחמת העולם, שכל משנתו מושתתת על יסודות אלה. ולא בטענתו זו בלבד הזדהה עם משנתו, אלא הוסיף לאמץ מפיו טיעון שני: החשש מתגובות אומות העולם, חשש שעלה לעמנו כבר במחיר של ששה מילונים. מבלי להיות בלתי מציאותי, קיווינו להיטהר ממנטליות גלותית כזו עם קום מדינתנו, אך לאור נסיון זה להשיב רוח נכאים זו הרועדת מ'קול עלה נידף', לא נשאר לנו אלא להסכים שקשה יותר להוציא את הגלות מהיהודים מלהוציא את היהודים מן הגלות, כדברי החסידים.

פלא נוסף, היא דאגתו לסגור את ההר ליהודים, תוך פתיחתו לכל זר, אף אם שונא ישראל הוא, למרות שכניסת אנשים זרים לעמנו בהר הבית אסורה בתכלית עפ"י ההלכה לא פחות.

לסיכום: כמי שהקב"ה העמיד בראש עמו כדי להרים קרן ישראל, וכדי לחדש ימינו כקדם במדינתנו שחזרה אלינו בנסי נסים שאין להם אח ורע בתולדות האנושות, אני פונה אליך ומבקש לדחות על הסף מגמות אנטי לאומיות אלה, החסרות כל בסיס הלכתי, והמקעקעות יסודות התחדשותנו וקיומנו על אדמתנו.

בכבוד רב,

הרב ד"ר אליהו זייני

ראש ישיבת 'אור וישועה' ומוסדותיה

מרצה בכיר ורב הטכניון לשעבר