דירה להשכיר
השעמום הממוחזר של העיתונות הכללית לא פסח גם על עלוני השבת. השבוע קיבלנו ישירות לתיבת הדואר האישית שלנו בבית הכנסת שלל מאמרים מלומדים, העוסקים כולם בשאלה הישנה - האם מותר להשכיר דירות לערבים.

פעם הייתי משוכנע שעלוני השבת מטרתם לקחת אותי ביום הקדוש למחוזות אחרים, גבוהים ונשגבים, מעין תחליף לכל הזבל שאני נוהג לקרוא בשאר ימות השבוע. השבוע הבנתי כי ככל הנראה אני חי בסרט. עלוני השבת הם למעשה אותם עיתונים בתחפושת.


הסתנוורנו
לאחר שבשבת שעברה הפך העלון "בראש יהודי" לחוברת פרסום לערוץ החדש של הארגון, חשבתי לתומי שאחרי החגיגות יחזור השבת העלון למתכונתו הרגילה. כמה תמים הייתי: שני עמודים נוספים הוקצו השבת ל"ברכת הדרך" לערוץ החדש: ניצן חן, אורי אריאל, אורי אליצור ואפילו הרב חיים נבון בירכו. אם גם אתם הרמתם גבה לגבי חלק מן השמות אתם לא לבד. מסתבר שלקבל ברכה זה אף פעם לא מזיק, גם אם זה מאנשים שמעולם לא כתבו ואף פעם כנראה לא יכתבו ב"בראש יהודי".


שולי שרה שיר שמח
שרה או לא שרה? בשבוע שעבר הבאנו כאן את ההתנצלות של "בראש יהודי", שפרסם בעלון מודעה על ערב בהשתתפות חנן פורת והרב דרוקמן, בו אמורה הייתה להופיע הזמרת שולי נתן. "המודעה התפרסמה ללא ידיעתו של הרב, אשר לא ידע כלל על הופעת זמרת באירוע", נכתב בהתנצלות.

לאחר שכבר הייתי בטוח שמקרה שולי מאחורינו, קראתי השבוע ב"מעט מן האור" - עלונו של חנן פורת - את מאמרו של נדב שרגאי, המביא רשמים מן הערב המדובר: "הרבה מילים נאמרו שם, מרגשות, וגם שתיקות כואבות שלעתים אמרו יותר מהמילים, ושירה-תפילה אחת גדולה: שוועתנו קבל ושמע צעקתנו יודע תעלומות, יחד עם פורת ושולי נתן ואהוד בנאי". הרב דרוקמן, מדווח שרגאי, השתתף גם הוא באירוע. שולי נתן שרה, בסופו של דבר. מה שמותיר את השאלה מדוע מהר העלון להתנצל, והיכן הטעות?


ואחד למאה הבאה
יש גיל מסוים שכשמגיעים אליו, מפסיקים לחגוג את יום ההולדת. כך בדיוק קרה ל"שבתון", העלון הוותיק שחוגג השבת 500 גיליונות - ללא אזכור חגיגי כלשהו, בלי גיליון עבה ומיוחד, אפילו בלי איזו בוקסה קטנה מאת חתן השמחה, העורך. במשך עשר שנים, וחמש מאות גיליונות מביא לנו "שבתון" - בתחילה בעריכתו של מוטי זפט וכיום בעריכתו של מאיר מזרחי - מאמרים תורניים איכותיים מאת כותבים איכותיים (הרב יובל שרלו, ד"ר אביעד הכהן, פנינה נויבירט ועוד), לצד שלל פרסומות לליל סדר חלומי באי קוס או סקי מהנה בפמפורובו. אנשי "שבתון" - אם אתם לא תחגגו, אנחנו נחגוג. המשיכו להביא לנו עלון מלא דברי תורה יפים ונעימים, המשיכו להתרחק מפוליטיקה ומגימיקים, ככה, כמו שאנחנו אוהבים אתכם.


גילוי האֶתֶר
מזמן לא צחקתי כל כך משידור ברדיו. לאחר שבשבת שעברה - וגם השבת, דרך אגב - הופיעה פרסומת ל"גילוי דעת" במקור ראשון, השבוע שמעתי פרסומת לעלון המדובר גם ברדיו. ברוח הפרסומות לכתבות סוף השבוע של העיתונים הגדולים, נשמעה פרסומת בנוסח: "השבוע בגילוי דעת". מה הלאה? פרסומת ל"גילוי דעת" בערוץ 2? חסות של העלון לתוכניות "האח הגדול"? שלטי חוצות ברחבי תל אביב בהם הרב אריאל והרב ליאור קוראים לציבור לקרוא רק "גילוי דעת"? מי אמר שמשעמם אצלנו?


שטו"ת השבוע

אחרי שבועות רבים בהם נהגנו להשתעשע בפינה עם אנקדוטות מתוך עולם המסרונים, השבוע מוקדשת הפינה דווקא לאחד השותים הרציניים, הממחישים בצורה הטובה ביותר כי יש דברים שככל שיתמצתו אותם לכדי מספר מילים מועט יקבלו יותר משמעות.

השבוע התפרסמה שאלה בעלון עולם קטן: "הטרדה באישה אם גבר נוגע בי בכוונה באוטובוס או במקום ציבורי, האם מותר לי לצעוק עליו או שזו הלבנת פנים?" הרב אבינר השיב מבלי להתבלבל "בוודאי לצעוק עליו בקולי קולות, ומה שהוא נעלב, מגיע לו. הוא הביא זאת על עצמו. לא רק שמותר לצעוק עליו, אלא זו מצווה". ולי הקטן נותר רק להוסיף - "ישר כח!"


המשיח תמיד יבוא
פתחו את היומן ופנו לכם את מוצאי שבת וארא, בעוד שבועיים. אם הכל ילך כשורה, הגאולה אמורה לבוא באותו ערב. כך, לפחות, מתכננת הרבנית צביה אליהו, בפרוייקט "שמירת שתי שבתות" שזכה לפרסום נרחב בכמה מן העלונים. בראיון עמה ב"עולם קטן" הסבירה הרבנית כי בשתי השבתות הקרובות, שמות וּוארא, יחגוג העולם הנוצרי את חג המולד ואת הסילבסטר, ומכאן שיהודים רבים בעולם הרגילים לעבוד בשבת - ישבתו ממלאכה. אם רוב עם ישראל ישבות ממלאכה במשך שתי שבתות ברצף, תבוא הגאולה, ציטטה הרבנית בשם בעלה המנוח ובשם הגמרא.

שנזכה. ולקוראנו האדוקים, אל חשש. גם אם יחליט המשיח לבוא במוצ"ש בעוד שבועיים, כותב שורות אלה יתיישב לכתוב את המעלעל כבכל שבוע. שבוע טוב.


תודה ליצחק שיזגל.
לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il