מחר (ד') יתקיימו הבחירות המקדימות במפלגת 'הבית היהודי' וטפסי הבחירות כבר נחשפו לראשונה ב'כיפה' בשבוע שעבר. שיטת ההצבעה החדשה מעניקה לכל מתפקד את הזכות לבחור שלושה מועמדים שיקבלו כל אחד 2 נקודות וארבעה נוספים שיקבלו נקודה אחת בלבד. בסך הכל שבעה מועמדים.

טענות נשמעו מפי חלק מהמתמודדים על שיטת ההצבעה ועל עיצוב הטפסים המסובך לטעמם, כזה שיצריך הסברים רבים לבוחרים ויביא לפסילת טפסים רבים.

פרופ' אברהם דיסקין המתמחה בסטטיסטיקה של מערכות בחירות וחוקר במשך עשרות שנים את התחום הפוליטי בישראל, היה זה שהמליץ לבית היהודי על שיטת ההצבעה בבחירות המקדימות בראיון ל'כיפה' הוא משיב לטענות בדבר ה'סיבוך' שבשיטה.

"יחסית לבחירות בעולם זהו טופס פשוט למדי, באוסטרליה לדוגמא יש צורך לבחור בעשרה מועמדים ולדרג את כולם מ-1 עד 10 ובמידה ולא דירגת אחד מהם הטופס נפסל גם באירלנד טופס הבחירות מסובך יותר. אם הם יכולים לעמוד בזה אני סומך על מצביעי הבית היהודי שיעמדו באתגר בכבוד", אומר פרופ' דיסקין.

הוא מסביר את ההיגיון שבשיטה, ואומר שהיא נועדה בכדי להביא לגיוון רב ברשימה ולייצוג של מיעוטים. "נניח שישנן 10 קבוצות במפלגה, אחת המונה 15 אחוז ממתפקדי המפלגה, אחת המונה 5% ואילו כל היתר 10% והבחירות יעשו בצורת ניקוד רגילה כל הצבעה נקודה אחת. ייווצר מצב בו במקומות הראשונים ייכנסו כל המועמדים של הקבוצה שמונה 15% ואילו כל השאר יסתרחו מאחור. בכדי למנוע מצב כזה בוצעה השיטה החדשה שמעניקה עודף ניקוד לשלושת הראשונים וכך חברי המיעוט יכולים לקדם את נציגיהם במפלגה ולהביא לגיוון רב יותר".

דיסקין מציין, כי בבחירות הקודמות בתוך מפלגת הבית היהודי היה הטופס אף מסובך עוד יותר. "הייתה אפשרות של 4 נקודות, 2 נקודות ונקודה אחת. כך שהפעם אף הקלו על המצביעים והפכו את השיטה לפשוטה יותר".

הוא מסביר, כי השיטה שנבחרה תביא לייצוג יתר של קהלים חדשים, אותם רוצה כפי הנראה נפתלי בנט.. "מפלגה מגוונת יכולה להצליח הרבה יותר מבחינה אלקטוראלית ולכן אני חושב ששיטה זו נכונה לבית היהודי".

לשאלתנו כמה אחוזים של טפסים שגויים הם בגדר הסביר ואינם מלמדים כי השיטה אכן קשה, הוא משיב כי הוא מעריך שעד 10% זה בגדר התקין ומצביע על כך שגם בבחירות לכנסת בהן יש אופציות פשוטות הרבה יותר ישנו אחוז בלתי מבוטל של שגיאות.

"האנשים באירלנד ואוסטרליה לא יותר חכמים ממצביעי הבית היהודי וכאמור שיטת הצבעה שלהם אף קשה יותר, בטוחני שגם פה נעבור את זה בהצלחה מרובה", מסיים פרופ' דיסקין.