ישיבת סיעת "הבית היהודי" נראתה לאחרונה כמו מתוך פרק של הסדרה "סרוגים". רווקים ורווקות מאוחרים מהשכונות הירושלמיות שכבר זכו לעדנה בכינוין "ביצות" הגיעו אל משכן הכנסת בראשית השבוע לדיון עם חברי הסיעה בשאלת צמצום תופעת הרווקות המאוחרת, ההולכת וגוברת במגזר.

במהלך הדיון חשף חיים פלק, יו"ר עמותת ישפה העוסקת בנושא הרווקות בקרב הציבור הדתי לאומי, נתונים משוערים על היקף התופעה. לדבריו מדובר ב"מספרים מבהילים ממש. הרווקות מכה בבנים יותר מאשר בבנות". להערכתו במגזר הממלכתי-דתי ניתן למצוא כיום כ-31 אלף גברים רווקים לעומת כ-21 אלף רווקות בגילי 25-40.



סביב השולחן ישבו מי שמכירים את התופעה, אך לא מעולמם האישי. ח"כ זבולון אורלב התחתן בגיל 24 והשר דניאל הרשקוביץ נישא כבר בגיל 19. "יש לי בן שהתחתן בגיל 30 וזה נראה לנו ככה מוגזם, ברמה המשפחתית זה ודאי לוחץ", סיפר ח"כ אורלב אשר ציין כי הוא "מניח שהרווקים והרווקות מרגישים את הלחץ ועובדה שהם עומדים בו כי הם מתחתנים מאוד מאוד מאוחר. מדובר בתופעה שצריך לדבר עליה ולעורר אותה. כל אחד בתחום שלו צריך לתרום את תרומתו".

"הכוונה שלנו היא להיכנס לתחום מבחינה ציבורית, לעורר מודעות, אבל כמפלגה לא נהיה משרד שידוכים", הבהיר ח"כ אורי אורבך, "המהלך שאנחנו מבקשים להניע הוא ציבורי, לא פוליטי". לדבריו "ההתייחסות לתופעה חייבת להתחיל כבר במערכת החינוך העל יסודית. אנחנו מצידנו ננסה לבחון את ההשפעה של מערכת החינוך על התופעה, כמו מהן ההשלכות של החינוך הנפרד בין בנים לבנות או מקומה של תנועת הנוער בהתייחסות לתופעה. מערכת החינוך צריכה לעסוק בהכנה לזוגיות".

פערים תרבותיים בין נשים לגברים

במהלך הדיון עלו מספר סיבות לתופעה ההולכת וגוברת, בראשן עליית גיל הנישואין בכל העולם, תופעה ולה השלכה ישירה גם על גיל הנישואין במגזר הדתי לאומי. סיבה אחרת, ישראלית יותר, נעוצה בעובדה שאם בעבר גיל החתונה הממוצע לנשים עמד על פחות מ-20, כיום רובן מתפנות למציאת זיווג רק לאחר גיל 23 בממוצע, לאחר שסיימו את התואר הראשון. באותה העת, הגברים רק מספיקים להשלים את שירותם הצבאי ותקופת הלימודים בישיבת ההסדר - כך שפער ההשכלה בין הגברים לנשים לא תמיד ניתן לגישור.

היטיב לסכם את הדיון שר המדע ויו"ר "הבית היהודי", הרב דניאל הרשקוביץ, שציין כי "לביצה יש תכונה שטובעים בה. מדובר בתופעה, ולא בטוח שיש לנו פתרון".