בתוך כל האסון בכרמל, תושבי ניר עציון מספיקים להודות על נס ההצלה: למרות השריפה הגדולה אשר מוסיפה להשתולל בצפון הארץ על רכס הכרמל, בתי היישוב בניר עציון נותרו שלמים, ללא נפגעים ברכוש או בנפש.

ביום חמישי האחרון נדרשו תושבי היישוב לפנות את כלל הבתים ביישוב, לרבות בית הכנסת והמרכזים הקהילתיים. "למעט כמה גברים שנשארו כדי לשמור על היישוב ולדאוג לכיבוי דליקות משניות מהן חששנו, בתוך היישוב, כל היישוב פונה", מספר רבה של ניר עציון, הרב רונן לוביץ, אשר נדרש לפנות בעצמו את ספרי התורה מבית הכנסת.


"היישוב התפזר איש איש למשפחותיו, בכל רחבי הארץ, זאת למעט משפחה אחת אשר למרות האירוע חגגה השבת בר מצווה משפחתית. קיבוץ לביא, בנדיבותו, הזמין את המשפחה, עם כל האורחים, להשתכן ולקיים את הארוחות בקיבוץ", מספר הרב לוביץ.

תפקידו כפוסק עבור חברי הקהילה היה משמעותי מאוד לאורך הימים האחרונים. "הליווי של חברי הקהילה היה מאוד משמעותי, במיוחד בכל מה שכרוך בשאלות הלכתיות בשבת האחרונה", מציין הרב לוביץ. לדבריו, הדילמות לא היו פשוטות כלל ועיקר. "נשאלתי האם אפשר להישאר בבתים ולכבות דליקות בשבת או לפנות חפצים, למרות שלא מדובר בסיכון נפשות אלא בהצלת רכוש. לבסוף החלטנו, ממספר שיקולים, להתיר זאת ולהשאיר ביישוב, כאמור, חלק מהגברים כדי שיוכלו לאייש את המקום", אמר הרב לוביץ.

כאמור, היישוב כעת יצא מכלל סכנה. "כבר במהלך סוף השבוע האש הלכה והתקרבה אל גבולות קווי העירוב של היישוב, אך לא חדרה פנימה", ציין הרב לוביץ, "למזלנו לא הייתה כל פגיעה ביישוב, בבתי התושבים. עם זאת, כמובן שהצער כבד עבור שכנינו, היישובים הסמוכים, אשר ספגו נזקים כבדים, כמו גם עם הנספים האסון הכבד בכרמל".

הרב לוביץ מעריך שכבר היום, או לכל היותר לקראת מחר, יוכלו תושבי ניר עציון לשוב לבתיהם. "אנחנו מודים לבורא עולם על שבתוך כל האסון הזה הצלחנו להינצל. התודה הזאת עומדת בתוך כאבי הנספים והשכנים. מקווים שלא נזדקק לעמוד במצבים מסוג זה בעתיד".