שירותי מגן דוד אדום מפרסמים היום (ו) הוראות מיוחדות לעובדי ומתנדבי הארגון, נוכח האסון הכבד בעקבות השריפה בכרמל, זאת מתוך הנחה כי ההתמודדות עם האש תמשך אל תוך זמן השבת ואף לאחריה.

בהוראות המתפרסמות מודגש כי אין על חובש דתי להחליף את משמרתו עם חובש חילוני כדי להימנע מחילול השבת. "כולנו יהודים ואין משמעות להחלפה, הרי גם החבר מצווה בשמירת שבת", מציינים במד"א ומדגישים כי "יש לצאת מן התפיסה שאתה עובר עבירה. חילול שבת לצורך פיקוח נפש, או אפילו ספק של ספק פיקוח נפש, אינו עבירה, אלא מצווה".

יחד עם זאת מובהר במסמך כי "אם בתורנות השבת אתה נאלץ לעשות גם דברים האסורים בשבת שאין בהם משום הצלת נפשות, אזי עליך להתחלף", אך במד"א מסבירים כי יש להעלות בפני ההנהלה הארצית את הבעיות "על מנת שינתנו פתרונות והנחיות מתאימות, שלא יהיה בהן כדי חילול שבת".



בהסבר בדבר הכנת האמבולנס לשבת, מבהירים בארגון כי יש לכבות קודם כניסת השבת את הרדיו אך "מותר להשאיר את המזגן דלוק כך שכאשר האוטו כבוי, אין הוא פועל, אולם הדלקת החשמל ברכב תדליק גם אותו, וכך נחסוך הדלקת המזגן בפעולה נוספת". עוד מציינים במד"א כי יש לבדוק לפני כניסת שבת, שכל הציוד נמצא ומוכן ברכב, שמן ומים ומיכל דלק מלא וכי "את האמבולנס יש להחנות כך שיוכל לצאת מיד".

לקחת את מכשירי הקשר לבית הכנסת

עוד מצוין בהוראות כי יש "חובה לטלטל את מכשיר הקשר בעת שאתה הולך לבית הכנסת, ולכל מקום אחר, על מנת לקבל קריאה במהירות האפשרית, ולהגיב בהתאם. כמו כן, חובה לקרוא מיד את ההודעות, להשיב ולהגיב". בהוראות למתנדבים הדתיים מודגש באופן ברור כי לאחר קבלת הקריאה יש לנהוג ברכב ולא "לנסות להתניע או לעשות כל פעולה בשינוי, הנהיגה שלך אינה עבירה אלא מצווה ראשונה במעלה של הצלת נפשות".

בנוסף "עליך להודיע שיצאת למקום הפיגוע, מיקומו של כל רופא, פרמדיק, חובש, או אמבולנס הוא קריטי עבור המוקד, ויכול להציל חיים או חס וחלילה להפסידם". כמו כן מובהר למתנדבים כי במידה והמקרה מסובך עליהם להתייעץ טלפונית ואף לבצע פעולות כתיבה אסורה בשבת, במידה ו"הימנעות מכתיבה עלולה לפגוע בטיפול בנפגע כי יהיה חסר מידע חיוני, אפילו אם הדבר רק מוטל בספק, אל תהסס ותכתוב".

בסיכום על ידי מד"א מבהירים למתנדבים כי אל להם להרגיש שלא בנוח עם הפעילות בשבת. "תקבלו על כך בשמם שכר כפול כי הידרתם במצוות הצלת נפשות".