בעקבות הפרסום בכיפה על החלטתה של קהילת "זית רענן" באפרת להפוך ל"קהילה ללא אלכוהול", בה "לא יוגשו משקאות אלכוהוליים בקידושים ובכל פורום בבית הכנסת", אומר הרב איתן אקשטיין, מנכ"ל ארגון רטורנו להתמודדות עם תופעות שונות של התמכרויות בחברה הדתית כי הוא תומך ברעיון וכי "חשיפתם של צעירים לתרבות שתייה חריפה היא מהלך מסוכן אשר אכן עלול להוביל אותם להתמכרות"

בשיחה עם כיפה הסביר אמש הרב אפרתי, רב הקהילה באפרת, כי "האלכוהול הוא סם, וככזה הוא רע אם הוא אינו בפיקוח. בבית פרטי הוא בפיקוח ההורים, אך במקום ציבורי יכול ילד להבין בטעות שמותר לשתות הכל, תמיד, כמה שרוצים ובאיזו אווירה שרוצים. זה יכול להביא לקלקול גדול" ולכן מסיבה זו החליטו לאסור את השימוש בשתיה חריפה בבית הכנסת.

הרב אקשטיין, המטפל מזה שנים בהתמכרויות בציבור הדתי, תומך אף הוא ברעיון. לדבריו, העובדות בשטח אכן מגלות מציאות בעייתית למדיי של התמכרות לטיפה המרה. סקר עולמי שנערך לאחרונה מצא כי ישראל מדורגת במקום השני בעולם בקרב ילדים בני 11 ששותים אלכוהול. מחקר נוסף שנערך בבית החולים הרצוג, מצא קשר ישיר בין המתח הביטחוני שהיה ביו"ש לבין עליה בכמות הצעירים השותים אלכוהול.

"ההתמכרות היא משכך כאבים עבור ילדים ומבוגרים שרע להם, פתרון אותו הם בדרך כלל מגלים באקראי. זו הסיבה שכל חשיפה בגיל צעיר למשהו שעלול לפתח התמכרות, היא מסוכנת", מסביר הרב אקשטיין ומציין כי כל זאת מפני ש"בגיל צעיר מנגנוני ההגנה של האדם עדיין רופפים" ועל כן "חשיפת צעירים לתכנים לא מצונזרים באינטרנט או לתרבות שתייה חריפה, עלולים להיות מסוכנים".

לקיים ערבי הסברה בבית הכנסת

"אחד המטופלים שלנו סיפר שבתקופה הכי קשה בחייו, הוא מצא נחמה בבקבוקי השתייה שמהם לגם בבית הכנסת של הוריו כמעט מידי יום", מספר הרב אקשטיין, "ודאי שהאלכוהול עזר לו לשרוד אבל אולי אם מישהו היה שם לב לילד הזה הוא היה מגיע לטיפול הרבה שנים לפני שהתדרדר לסמים קשים. לא כל הפתרונות תלויי חינוך. ילד שעבר טראומה ולא יטפלו בו שום פתרון חינוכי לא יועיל לו. הוא צריך טיפול".

בנוסף לכללים שייסד הרב אפרתי בקהילתו, מציע הרב אקשטיין להימנע בתוקף מהנחת בקבוקי שתייה חריפה ל"לחיים" בשעות הבוקר, כפי שנוהגות כמה וכמה קהילות, זאת כדי שהאלכוהול אכן יהיה נוכח פחות בחיים הציבוריים. "כדאי אף לקיים ערבי הסברה בבית הכנסת על נושא מצוקות של ילדים ופתרונות מסוכנים", הוא מציע ותוהה: "אם בגלל חשש שיהודי אחד יעבור על איסור טלטול, מנעו חז"ל מכלל ישראל לתקוע בשופר בראש השנה שחל בשבת. הם לימדו אותנו מהי אחריות קולקטיבית. אז כדי שילד אחד לא יתמכר חלילה לאלכוהול לא נעשה מאמץ?"