הועדה לביקורת המדינה עסקה היום (ב) בסוגיית מעצרה לפני כשבועיים של פאני יצחק, בת שירות לאומי, אשר נעצרה על-ידי לוכדי עריקים בצה"ל בטענה כי היא עריקה שלא התגייסה לצה"ל. יצחק, ששירתה בשירות הלאומי, נעצרה באישון לילה כחודשיים לאחר סיום שירותה.

מסתבר כי יצחק הצהירה לפני תחילת שירותה בשרות-לאומי בפני בית דין רבני, אך שלחה את ההצהרה ללשכת הגיוס בדואר רגיל - ולא רשום כפי הנדרש. בבוקר חתונת אחותה היא נעצרה בביתה באמצע הלילה ונלקחה למתקן מעצר בתל השומר, שם דרשו ממנה להתחייל, ורק אחר כך להציג את טענותיה.

משסירבה לכך והציגה את כל המסמכים הדרושים ובהם הצהרה בפני בי"ד רבני, שרות לאומי, ואף תעודת הוקרה על הצטיינותה במהלך השירות, נשפטה ונידונה לימי ריתוק בבסיס צבאי למשך כ-12 יום. כל העת היא נדרשה להתגייס ולהתחיל בשירות הצבאי, ורק לאחר כשלושה חודשים תוכל להגיש בקשה לפטור. יצחקי סירבה להתגייס - כיון שהציגה את ההצהרה ששלחה לצה"ל וגם כיוון ששירתה כבר בשירות הלאומי.

הצהרה על שמירת אורח-חיים דתי באמצעות האינטרנט

בעקבות המקרה החמור דרשה היום הוועדה לביקורת המדינה מצה"ל להתנצל בפני יצחק ולהדק את שיתוף הפעולה בין אגודות השירות הלאומי, צה"ל ובתי הדין הרבניים, זאת כדי למנוע הישנות מקרים מהסוג הזה. עוד דרשה הוועדה מכל הגורמים לגבש בתוך חודשיים נוהל שיאפשר קבלת פטור משרות צבאי לבנות דתיות, דרך המחשב. הנוהל החדש לא ימנע את ההתייצבות של הבת הדתית בפני בית דין רבני ואת הצהרה על שמירת אורח-חיים דתי, אך יחסוך ממנה את הצורך להעביר את ההצהרה לצה"ל - כפי הנדרש כיום.

במהלך הדיון האשים אל"מ גדי אגמון, מפקד מיט"ב האחראי על לשכות הגיוס, את אגודות השירות הלאומי בכך שהן מפעילות בנות מבלי שווידאו קודם לכן שקיבלו את הפטור הרשמי משירות צבאי. אל"מ אגמון הדגיש כי החוק מחייב את הבת להתייצב ולהעביר לצבא את הפטור, וכן על הבת לוודא כי הצבא קיבל זאת.

בהקשר הזה דרש ח"כ כץ "שלא לבצע מעצרים של בנות באישון ליל, בין אם מדובר בבנות דתיות ובין אם מדובר בבנות חילוניות", זאת על מנת שלא לפגוע בצניעותן. עוד גילה ח"כ כץ כי בכוונתו להגיש בתקופה הקרובה הצעת חוק אשר תקבע כי מי שעשה שירות לאומי יהיה פטור משירות צבאי בכל מקרה, זאת על מנת למנוע מקרים דומים בעתיד.