"אני מתקשה לראות את מי שעומד בתפקיד כה בכיר במשטרה מסוגל למלא את תפקידו במצבים אלה" - כך כותב היום (חמישי) הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקווה, בהתייחס אל החקירה המשטרתית העומדת בימים אלו נגד ניצב אורי בר לב בחשד ל"שני מקרים שונים של עבירות מין", כך על פי הודעת משרד המשפטים.

הרב שרלו נשאל באתר מורשת לגבי המשך תפקידו בר לב במשטרה, כמי שחשדות כבדים נקשרו בשמו בימים האחרונים. בתשובתו מתעלם הרב שרלו מהמציאות הנוכחית אך מתייחס לשאלה העקרונית: "האם קצין בכיר במשטרה שמואשם באשמה מעין זו ומשוכנע שהוא חף מפשע ומדובר בקנוניה חייב להשעות את עצמו?".

בראשית תשובתו מחלק הרב שרלו בין ההיבט האישי במסגרתו פרישה מהתפקיד עלולה לפגוע בזכויותיו ולהעצים את דעת הקהל נגדו לבין ההיבט הציבורי הכללי במסגרתו "צריך להילחם נגד התופעה של שיפוט בכיכר העיר ולא להסכים כי דעת הקהל היא שתשפוט בסקרים או באווירה שיוצרים אמצעי התקשורת, שאף הם הוכיחו פעם אחר פעם שחלק גדול ממה שהם עושים הם אינטרסנטיים לחלוטים ומעוותים את פני המציאות".

עם זאת מדגיש הרב שרלו בתשובתו כי מאידך גיסא "הוא לא מסוגל במצב הזה להמשיך למלא את תפקידו, וקיימת גם חובה בתפקידים אלה להיות נקיים מה ומישראל כאחד".

בהתייחס אל שני השיקולים, אפוא, מציין הרב שרלו כי לא ניתן לתת תשובה חד משמעית לשאלה זו, והיא תלויה בנסיבות. "יש הבדל בין אם מדובר במצב בו הוא כופר לחלוטין בעובדות, ואין פה שום מקום לפרשנות, ומדובר (לתפישתו) בדבר שאין לו בסיס, ובין מעשה הנתון לפרשנויות שונות; יש הבדל בין רמת העבירות; ויש להתחשב בהבדלים נוספים", כותב הרב שרלו.

"נראה לי כי משעה שאדם פועל בתפקיד ציבורי רם דרג, ובעיקר בסוג כזה של תפקיד, הוא גם מקבל על עצמו וגם מעצם התפקיד להקדים את האחריות הציבורית לזכויותיו האישיות. הדבר נכון בתחומים רבים, כמו למשל גם הרשות לבקר אותו בפומבי ולדון במעשיו בציבור גם אם הם מבקרים אותו מאוד", מוסיף הרב שרלו וקובע כי "נראה כי נקודת המוצא צריכה להיות שהוא ישעה את עצמו, ורק במקרים חריגים וקיצוניים ביותר, בהם מתברר מיד כי מדובר באפשרות חזקה שמדובר בעלילה, ואין כאן אפשרויות פירוש שונות - שלא לעשות כך".

"אני מתקשה לראות את מי שעומד בתפקיד כה בכיר במשטרה מסוגל למלא את תפקידו במצבים אלה, והתביעות ההלכתיות המופיעות כבר בתורה שבכתב מהקשורים בשאלות החוק הן הרבה יותר גבוהות מאשר בני אדם רגילים", מסכם הרב שרלו.