"גזר דינם של חיילי גבעתי לקח בחשבון את מצבם ואת מסירות הנפש שהקריבו במהלך מבצע "עופרת יצוקה" למען בטחון אזרחי ישראל - ועל כך יש לחזק את ידי השופטים" - כך אומר היום (א) ראש ישיבת הר עציון, הרב יעקב מדן, בעקבות מתן גזר דינם של שניים מחיילי גבעתי אשר הואשמו בשימוש ב"נוהל ילד" במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בעזה.

הבוקר גזר בית הדין הצבאי של פיקוד דרום שלושה חודשי מאסר על תנאי, הורדה לדרגת סמל וביטול הרישום הפלילי בעניינם של שני החיילים אשר על פי גזר הדין, הורו במהלך המבצע לילד פלסטיני בן 9 מעזה לפתוח תיקים שנחשדו כממולכדים. עם זאת, השופטים הדגישו כי מדובר בכישלון ערכי של הלוחמים, באופן עקרוני.

השופטים ציינו בגזר הדין כי למרות האירוע החריג בוצעו המעשים במצב לחימה, במסגרתו היו החיילים נתונים למצבי לחץ ומתח קשים ביותר. בגזר הדין התייחסו השופטים לנסיבות המקלות, כמו עברם הצבאי הנקי של הלוחמים ואיכות שירותם, תוך התחשבות בחוות דעת של מפקדים וקצינים בכירים בסדיר ובמילואים בעניינם של הלוחמים.



יש להודות לקב"ה על כך שהחיילים יצאו בשלום
בשיחה עם כיפה מנמק הרב מדן כי בראש ובראשונה "יש להודות לקב"ה על כך שהחיילים יצאו בשלום מהמבצע הזה, שלמים בכך שלא נפגעו מהתיקים הממולכדים או מיתר הסיכונים שעמדו כנגדם. יחד עם זאת יש להצטער על מי שבכל זאת נפגעו ולא שבו הביתה בשלום מזירות הקרב". הרב מדן הוסיף וציין כי הוא "שמח לקרוא כי גזר הדין העניק משקל מכריע לכך שהחיילים פעלו תחת אש, תחת לחץ".

יחד עם זאת, הרב מדן טוען כי פסק הדין הצבאי מתבסס על הכרעת בית המשפט העליון, אשר שלל באופן עקרוני שימוש ב"נוהל שכן". "אני מבין שבית הדין הצבאי נאלץ להכריע בעקבות פסיקת בג"ץ בעניין "נוהל שכן", תוך מידתיות ראויה. עם זאת, הביקורת שלי היא כנגד החלטת בג"ץ, אשר לא הבהיר כיצד על החיילים לנהוג בעת לחימה: האם יש שופטים בישראל אשר מורים לחיילים להתפוצץ עם חבריהם? האם החלטת בג"ץ היא כי על מפקדים לשלוח את פקודיהם אל מוקשים ומטענים חיים?", תוהה הרב מדן וקובע כי "אם זו המציאות - יש להורות על כך במפורש".

בעקבות הדברים קורא הרב מדן לבג"ץ "לבחון מחדש את "נוהל שכן"", אשר נולד לדבריו ממציאות עקומה בה "אנשים אשר אינם נוכחים ולעתים אינם מכירים את זירת הקרב, מחליטים כיצד יש להתנהג בה". הוא אמנם אינו מצפה מהשופטים לקחת חלק בלחימה כדי להחליט בעניינה, אלא שלדבריו מדובר ב"מציאות שאינה ברורה, במסגרתה פוסקים בדיני נפשות מהכורסא, מבלי להיות רגישים לסיטואציה".



להפסיק להלחם במיטב לוחמיה ולהתרכז במלחמה באויב
ח"כ יעקב (כצלה) כ"ץ מסר בתגובה לכיפה בעקבות ההחלטה כי "מוטב לה למערכת הביטחון להפסיק להלחם במיטב לוחמיה ולהתרכז במלחמה באויב". כצלה ציין כי הוא מגנה את הענישה, אף על תנאי, כמו גם "את המדיניות הלא בריאה שהביאה לחקירת והשפלת טובי בנינו המוסרים נפשם על חירותה ובטחונה של מדינת ישראל". לדבריו "אזרחי ישראל מעריכים ומוקירים זאת ועל כן מחבקים ותומכים בלוחמים ומחזקים את ידיהם".

ח"כ מיכאל בן ארי אף הוא התייחס לגזר הדין ואמר כי "הלינץ המשפטי לגיבורי גבעתי הוא אות כניעה לאויבי ישראל המעוניינים לסרס את היכולת שלנו לרסק את האויב. חיילי גבעתי ראויים לצל"ש ולא ללינץ משפטי".