חוזרים לימי האינתיפאדות. איחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל הגישה תכנית מקיפה לאבטחת בתי הכנסת בירושלים במסגרת כנס חירום בראשותו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת בעקבות הרצח של מתפללי בית הכנסת 'קהילת בני תורה' בשכונת הר נוף.

את התכנית הגיש יו"ר האיחוד, אליעזר שפר, והיא מבוססת על שילובם של המתפללים הקבועים באבטחת כ-700 בתי כנסת בירושלים שאינם מאובטחים כלל. במסמך שהגיש הוא מציין כי רק בתי הכנסת במלונות הכשרים ובבתי הספר מאובטחים כיום ואילו רוב רובם של בתי הכנסת שבהם מתפללים רבבי רבבות אנשים מדי יום ביומו אין בהם שום הסדרי אבטחה וניתן להיכנס לתוכם ללא שום הגבלה.

בהופיעו בפני ועדת הפנים של הכנסת בראשותה של ח"כ מירי רגב שדנה אתמול באבטחת מוסדות ציבור, ציין אליעזר שפר כי במדינת ישראל קיימים כיום למעלה מעשרת אלפים בתי כנסת, שבהם מתפללים מדי יום ביומי כמיליון ומאתיים אלף אנשים וכמיליון וחמש מאות אלף אנשים נשים וילדים מתפללים בהם בשבתות, בחגים ובמועדים.

לדבריו, "ישנה הבנה ונכונות בקרב ראשי הציבור, הרבנים וגבאי בתי הכנסת להירתם ולסייע בהתארגנות של מתנדבים מקרב מתפללי בתי הכנסת ולתדרך אותם בשמירה על הכניסות לבתי הכנסת כפי שזה נעשה כיום בכניסות למקומות ציבוריים, קניונים ואולמי תרבות ובידור”.

שפר הציג את היקף ההתארגנות הנדרשת ברחבי הארץ, וציין כי בערים השונות יש אלפי בתי כנסת שאינם מאובטחים. בהמלצת משטרת ישראל תוגש התכנית המקיפה לאבטחת בתי הכנסת לישראל כתכנית משולבת של "המשמר האזרחי" עם ראשי הערים והרשויות המקומיות.