חבר הכנסת דוד רותם פורש ממפלגת ישראל ביתנו ומהחיים הפוליטיים. לאחר הודעתו של השר עוזי לנדאו על פרישתו, הודיע היום (ג') גם דוד רותם כי לא ירוץ לכנסת הבאה.

רותם נכנס לראשונה לכנסת כחבר הכנסת השבע עשרה ב-2007 עם פטירתו של יורי שטרן. זמן קצר אחר כך מונה לסגן יושב ראש הכנסת, במקום יצחק אהרונוביץ שמונה לשר.

בנובמבר 2007 הגיש הצעת חוק לפיה התנאי לקבלת אזרחות ישראלית יהיה הצהרת אמונים למדינת ישראל וכן התחייבות לשרת שירות צבאי או לאומי. סעיף נוסף בהצעה: לאפשר לשר הפנים לבטל את אזרחותו של אדם שלא שירת בצה"ל.

בבחירות לכנסת ה-18 הוצב במקום השמיני ברשימת ישראל ביתנו לכנסת, ונבחר שוב, גם לכנסת ה-18. עד נובמבר 2011 התקבלו שישה מהחוקים שיזם. בשנת 2011 היה חבר הכנסת שהוצאותיו מתקציב קשר עם הציבור היו הפחותות ביותר (ללא שרי הממשלה).‏

בינואר 2012 ננזף על ידי ועדת האתיקה של הכנסת, לאחר שבישיבה של ועדת חוקה, חוק ומשפט אמר לח"כ זהבה גלאון "את אפילו לא בהמה".

בכנסת היוצאת הוביל חוקים שנויים במחלוקת כגון חוק המשילות, קידם את חוק הגיור והעלאת אחוז החסימה ל-4% רותם הוא חבר הכנסת הראשון שנבחר לשתי כהונות רצופות בתפקיד יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט.

במקביל לפעילותו כחבר כנסת משמש רותם כחבר הנהלת מרכז רפואי שערי צדק, וחבר הנהלת בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים (מכון לב). תושב אפרת, נשוי לעדינה, ואב לחמישה ילדים.