בית המשפט העליון דחה היום (א) את ערעורם של תושבים ערבים ויהודים בשכונת עגמי שביפו, יחד עם "האגודה לזכויות האזרח", וקבע פה אחד כי חברת הנדל"ן "באמונה" רשאית להקים באזור שכונה המיועדת לציבור הדתי-לאומי בלבד.

מאז זכתה "באמונה" במכרז להקמת השכונה באזור, לפני כשנתיים, מתנהל מאבק משפטי סביב הקמתה. תושבי השכונה עתרו אז לבית המשפט המינהלי בתל אביב יחד עם האגודה לזכויות האזרח, ולאחר מכן אף פנו לבית המשפט העליון, זאת בטענה כי בניית שכונה לדתיים בלבד היא אפליה.

הרכב השופטים היום, בראשות הנשיאה דורית בייניש, דחה כאמור את העתירה וקבע כי השכונה תבנה מפני שמדובר ב"מעשה עשוי" - היות ולא ניתן למנוע כעת את בנייתה. הנשיאה ביניש אף קבעה כי "יש ממש בטענה שהציבור הדתי לאומי - לו יועד פרויקט הבנייה - אינו בגדר קבוצת מיעוט הדורשת הגנה על מאפייניה הדתיים והתרבותיים הייחודיים". ואולם, בנסיבות העניין, לאחר שמינהל מקרקעי ישראל מיהר למכור את הקרקע בטרם הגשת הערעור, בית המשפט לא ראה להכריע בסוגיות אלה.

"שכנינו החדשים בשכונת גבעת עלייה יופתעו וייהנו משכנים טובים, שקטים ושלווים אשר פניהם לשלום ומטרתם לעשות טוב", כך אמר מנכ"ל "באמונה", ישראל זעירא, שמסר כי כל 20 יחידות הדיור שהוצעו למכירה בפרויקט כבר נמכרו.

עו"ד גיל גן-מור, שייצג את התושבים והארגונים העותרים, מסר בתגובה לכיפה כי "ההחלטה מאד מאכזבת, ואולם ההליך המשפטי הניב הישגים משמעותיים. "באמונה" לא תוכל להרחיב את הפרויקט הבדלני, ועל פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, חל איסור על מינהל מקרקעי ישראל למכור קרקע ליזם שימכור דירות באופן מפלה. אנו נוסיף ונעקוב אחר יישום ההחלטה".