בדורנו, ניתן להבחין לעיתים קרובות כי אנשים מאמינים בעצמם ובכוחותיהם באופן חלקי מאוד. רבים רבים אינם מאמינים בעצמם, ביכולות שלהם, בכישרונות שלהם. הדימוי העצמי של הרבה מאיתנו נוטה להיות חסר ואף שלילי. מתוך כך נראה כי כדאי לכולנו, לחזק את עצמנו בעין טובה, בחיזוק האמון הפנימי, וביצירת דימוי עצמי חיובי, בונה ומצמיח.

מיד פעם אפשר לשמוע אנשים האומרים "יש לי דימוי עצמי נמוך" או גם "יש לה דימוי עצמי יותר מיד י גבוה..." מה זה בדיוק דימוי עצמי? ועל מה ואיך הוא משפיע עלינו?

דימוי עצמי או בניסוח אחר תדמית אישית, הינה התפיסה שיש לכל אדם על עצמו. אין אדם שאין לו תפיסה מסוימת לגבי עצמו, לגבי מי הוא ומה הוא. תדמית אישית כוללת את הערכת האדם את כוחותיו, חולשותיו, יתרונותיו, תכונותיו, עקרונותיו, ערכיו, ועוד.

חלקים רבים בתדמית האישית שלנו אינם מודעים לנו באופן מדויק ומוגדר. אנו יכולים אמנם לתאר את עצמנו באופן כללי, אך תפיסות רבות שיש לנו על עצמנו הן סמויות ולא ידועות.

השפעתה של התדמית האישית

השפעת התדמית האישית על האדם היא עצומה. אנו פועלים, חושבים, מחליטים ואפילו מרגישים לפי מה שאנו תופסים שמתאים וקשור לתדמית שלנו. אם אדם לדוגמה תופס את עצמו כחברותי ומשמעותי בחברה, סביר להניח שהוא ילך למסיבה חברתית, אפילו בלי להתלבט. אם אדם תופס את עצמו כאדם שחברה זה לא הצד החזק שלו, ייתכן כי הוא אפילו לא יחשוב האם ללכת או לא, אלא מיד יחליט שזה לא בשבילו.

אנו מתאימים את מעשינו, לרוב באופן לא מודע, לאותה התדמית שיש לנו על עצמנו. אדם ימנע מלעשות דברים מסוימים או יעשה דברים אחרים, מתוך התפיסה הפנימית שלו את עצמו. אם זה מתאים לתפיסה שלו את עצמו, הוא יעשה זאת, ואם זה לא מתאים, סביר להניח שהוא לא יעשה.



השפעה זו של התדמית האישית על ההתנהגות יכולה להביא לכך שנוותר לעצמנו בתחומים מסוימים מתוך מחשבה "שככה אני, אין מה לעשות". אדם שרואה את עצמו לדוגמה כעצלן, ירשה לעצמו לעיתים להימנע מלעשות דברים מסוימים מתוך תפיסה אישית של "ככה אני, עצלן. מגיל 6 כבר אמרו לי את זה". תפיסה זו עלולה להביא את האדם לתחושה שאין ביכולתו לשנות, "ככה אני" הוא מרגיש שאינו יכול לעשות שום דבר, "כך נגזר עלי (חלילה), להיות עצלן". ולכן הוא מתאמץ פחות.

אף על פי כן, היהדות מדריכה אותנו שאין כזה דבר "ככה אני". חובתנו ותפקידנו העיקרי הוא לשנות, להתקדם ולהשתפר. יש לנו את הבחירה ואף את החובה לחפש את הדרכים לצמוח ולהתפתח כל הזמן.

דימוי עצמי- דמיון עצמי

הדימוי העצמי מבטא את האופן שבו האדם מדמה את עצמו.

מדוע מדמה, מדוע השימוש במילה דמיון?

תדמית אישית, אינה נבנית לפי מדד שכלי, או מידע אובייקטיבי ומדויק על יכולותינו האישיות, אלא היא מתעצבת מתוך אירועי חיינו, מתוך חוויות שונות ומשמעותיות בחייו של האדם ומתוך התנסויותיו השונות. התדמית מושפעת גם מתוך המציאות חיצונית והסביבה האנושית שתופסת אותנו בצורה חלקית גם כן. לא ניתן לבנות תדמית עצמית מדויקת. זאת מכיוון ששום אדם לא מסוגל לדעת את עצמו בצורה מדויקת. רק מי שברא את האדם יודע את כוחותיו ונטיותיו המדויקים, אך האדם עצמו אינו מסוגל לדעת זאת בצורה מדויקת וברורה, אלא בצורה משתנה וחלקית בהתאם לזמן ולמצב.

האדם לא יכול לדעת עד לאן הוא יכול להגיע ומה יש ביכולתו להשיג, האדם לא יודע כמה כוחות יש לו, כמה עוצמות טמונים בו. האדם חווה את עצמו לפי מה שהוא רואה ומרגיש, אך מה שהוא רואה ומרגיש זה חלקי וחסר.המהות השלמה שלנו היא תמיד רחבה יותר, מלאת כוחות ויכולות הרבה יותר ממה שאנו מסוגלים לדמיין.



תדמית שלילית והשפעתה

כשהאדם נמצא בתפיסה עצמית שלילית, הוא מקשה על עצמו להתקדם. אדם זה עלול לשפוט את עצמו בחומרה, לחפש את הרע שבו ולהתעלם מנקודות הטוב והיופי שקיימות בו. אדם כזה ייתכן שיתקשה להאמין למילות חיבה ולאהבה מהזולת ומתוך כך הוא עלול להימשך למטה, לייאוש, לעצלות ולעצבות.

הדימוי העצמי השלילי עלול לחזק בתוכנו את השלילי. כאשר יש לילד או לאדם בוגר תדמית שלילית על עצמו, הוא עלול לחוש כי אין לו סיכוי להשתנות. בתחושה שלו נדמה לו, כי בכל מקרה, לא משנה מה יעשה, הוא כבר כזה! וממילא הסיכוי שהוא יעשה טוב- יפחת, כי הוא לא מאמין בעצמו. יתר על כן, תדמית שלילית עלולה לגרום לנו שלא להאמין בטוב שיש בנו, להתעלם ממנו ואף להעצים את הנקודות החלשות.

אז מה עושים? איך משתחררים מדימוי שלילי?

מודעות: עיקר השפעתה של התדמית השלילית היא כאשר האדם אינו מודע לתדמית הזו שמשפיעה עליו. האדם פועל בצורה מסוימת, מרגיש ומפרש את עצמו בצורה מסוימת, דרך אותה תדמית שיש לו על עצמו. פעמים רבות, עצם הזיהוי של התדמית השלילית, מחזק את היכולת להשתחרר ממנה.

ברגע שהאדם נהיה מודע לאותה תפיסה פנימית על עצמו, התפיסה הזו כבר מאבדת מעוצמתה.

כאשר אני מזהה כי התחושה שלי נובעת מתפיסה עצמית שלילית, זה מקל עלי להבין שיש כאן משהו לא נכון ולא מדויק. המודעות מקלה עלינו להשתחרר מהתפיסות השליליות, והיא מחדדת לנו פעמים רבות את הפגם או החיסרון שיש באותה תפיסה שלילית.

תדמית שלילית לעולם איננה נכונה: איך זה ייתכן? "אולי אני באמת שקרנית?" או "אולי אני עצלן או בטלן?" איך נדע האם זה נכון או לא נכון? ושוב התשובה היא כי - תדמית שלילית לעולם איננה נכונה. הכיצד? תדמית שלילית מתבססת ברובה על המעשים השליליים של האדם. אך האם המעשים השליליים שלנו משקפים את מי שאנחנו? האם המעשים שלנו= אנחנו?ממש לא.

זה נכון שיש לכולנו נפילות, ואפילו נפילות קבועות ורבות. אך ישנו הבדל מהותי ומשמעותי בין האדם עצמו לבין המעשים שלו. אנחנו יכולים, למשל, לומר על עצמנו: "לעיתים אני משקר". אבל זה עדיין לא אומר שאני שקרן. זה רק אומר שיש לי נפילות בהן אני משקר, ואני צריך לעבוד על זה ולשנות.

האני האמיתי של כולנו הוא טוב, שלם וטהור. אלו המעשים שלנו, ההתנהגויות, המחשבות שצריכות שיפור ותיקון. כל אדם במהותו הוא שלם באמת. הטוב זה אנחנו - זה "האני" שלנו. הנפש הפנימית של כל אחד מאיתנו היא טהורה ונפלאה.

החלקים השליליים הם החיצוניים לנו. אמנם הם צריכים תיקון ושיפור, וזה תפקידנו בעולם, לתקן אותם. אך המעשים השליליים אינם מעידים על ה"אני" שלנו, הם רק מתארים לנו את הנקודות עליהן אנו צריכים לעמול ואותן אנו צריכים לפתח.

המהות הפנימית האמיתית של כל אחד מאיתנו, זוהי מהות טהורה וזכה. "יצירת נשמתם של ישראל קדמה לעולם... המציאות הזכה של הנשמה של כל אחד מאתנו, קדמה לבריאת העולם הגשמי (בלבבי משכן אבנה פרק ד) .

יצירת תדמית אישית חיובית: הדרך העיקרית להתמודדות עם תדמית שלילית היא יצירת תדמית חיובית. איננו צריכים ‘להילחם‘ בתדמית השלילית, אלא לבנות תדמית חיובית, לחפש הגדרות אחרות חיוביות ובונות לגבי עצמנו. להרחיב ולהגדיל את התפיסה העצמית החיובית ומתוך כך תתמוסס התפיסה השלילית מאליה.

כשאדם מתבונן על מעשיו החיוביים, על הכוחות שבו, כשאדם מאמין שהוא טוב במהותו ושהמעשים השליליים הם החיצוניים באישיותו, אז הוא יכול לצמוח ולפרוח הרבה יותר. בסיס התדמית העצמית שלנו צריך להיות חיובי וטוב. זה ייתן לנו כוח אמיתי ומשמעותי לחיות את החיים בשמחה ובצמיחה.


"היסוד של עבודת הנפש... היא - שהטוב שבי הוא אני באמת ואילו הרע אינו אני. לכן עוד לפני שהאדם בא לעסוק ב‘כובד ראש‘ בתשובה ובתיקון, הוא מצווה לזכור היטב שהוא כבר צדיק בפנימיותו, בזהותו האמיתית - ומתוך כך הוא יבוא לתקן" (תשוב תחייני, הרב יהושע ונעמי שפירא עמוד 60).

השפעת התדמית החיובית

תדמית חיובית יוצרת ומובילה להתנהגות חיובית נוספת. היא מחזקת באדם את השמחה, את ההרגשה הטובה שלו כלפי עצמו. גם אם ייפול או ייכשל במשהו, הנפילות לא תהיינה מאיימות כל כך, מכיוון שהטוב הוא הרבה יותר מהותי ורחב. התפיסה החיובית היא שורשית הרבה יותר.

בכדי שנוכל להתקדם ולשנות, אנו מוכרחים שבסיס התדמית שלנו יהיה חיובי. כשלאדם יש תפיסה כללית חיובית, יש לו כוח ומרץ לעשות ולהתקדם יותר. כשאדם חווה את עצמו כאדם חיובי, הוא מסוגל להתקדם בקלות רבה יותר, המוטיבציה הפנימית לטוב תהיה גדולה יותר.

תדמית חיובית נותנת לנו את ההרגשה, שעל אף שנפלנו או נכשלנו בדברים מסוימים, עדיין במהותנו אנו טובים, חיוביים ומסוגלים.

מעבר לכך ראינו כי הטוב שבנו הוא המהות האמיתית שלנו. הטוב הוא אנחנו באמת. הרצונות הטובים שיש בנו, השאיפה לטוב שקיימת בנו, הם אלו המעידים על מי שאנחנו באמת.

ומכאן נאמר כי יצירת תדמית חיובית היא בעצם החיבור לאני האמיתי, המהותי שלנו. וזוהי משימת החיים של כל אחד מאיתנו בדרך ליצירת עולם מלא בטוב, באמון, אמונה ואהבה!