ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ב) את הצעת החוק "משתמטות בשם הדת", הצפוי להילחם בתופעת ההשתמטות של נשים מצה"ל, על רקע דתי.

על פי הצעת החוק, נערות שיבקשו לפטור אותן משירות צבאי מטעמי דת, כפי שמוגדר על פי החוק הקיים, יידרשו להצהיר כי למדו במוסדות חינוך דתיים במשך שנתיים לפחות מתוך שלוש השנים שקדמו להגשת התצהיר. בהצעת החוק אשר יזמו ח"כ ישראל חסון, ח"כ משה מטלון וח"כ מירי רגב, הוצע בנוסף כי המתגייסות יחוייבו לעגן את הצהרתן באישור רשמי מהמוסד שבו למדו.

במקרים בהם המתגייסות לא למדו במוסד חינוכי-דתי קודם, הוצע כי צה"ל יוכל להפעיל את שיקול דעתו, במסגרתו יתאפשר למראיינים בלשכת הגיוס לפטור משירות צבאי מתגייסות אשר ישכנעו אותם כי יש טעמים מיוחדים המצדיקים את החלטתן.

יצויין כי על פי החוק הקיים, נערות המעוניינות בפטור משירות חובה בצה"ל נדרשות להצהיר בפני שופט או דיין בבית דין רבני, לפיו מסיבות דתיות הן אינן מעוניינות לשרת בשירות ביטחון. המתגייסות מצהירות, על פי רוב, על כך שהן שומרות כשרות בביתן ומחוצה לו - והן אינן נוסעות בשבת. לאחר מסירת התצהיר, מקבלות המתגייסות פטור מיידי משירות ביטחון.

לפי נתוני אגף כוח האדם בצה"ל, שיעור הנערות שאינן מתגייסות כיום לצה"ל עומד כיום על כ-45%, כשכ-80% מהן משתחררות משירות באמצעות מטעמי דת, ובכ-8% מהמקרים מתברר כי מדובר בהצהרה כוזבת. מפקד אגף כוח האדם בצה"ל, האלוף אבי זמיר, אמר באחרונה כי "לדעתי, יש היום 3,000-4,000 מתחזות. כבר עכשיו 45% מהבנות לא מתגייסות לצבא, והגיע הזמן לשנות את הקריטריונים".

ח"כ ישראל חסון בירך על החלטת הוועדה, באומרו כי "השרים הוכיחו את רצינותם לשים סוף לתופעת ההשתמטות, שאותה יש להוקיע בכל דרך. אני מקווה שהוועדה תתכנס בקרוב ותעביר את הצעת החוק בהקדם".