ביום שלישי הקרוב (י' בכסלו, 2/12) יוצא לדרך עוד פסטיבל מחול ותיאטרון, ופתאום מתברר שהגדרות זרות ורחוקות, לכאורה, שלא היו כלולות בעבר במילון המונחים של הציבור הדתי, הן כבר חלק בלתי נפרד מהוויה מתחדשת: נשים דתיות רוקדות ג'אז ופלמנקו והיפ-הופ ומחול מודרני וצעד מזרחי, ומכירות את שפת הגוף והבמה, התאורה והצבע והתפאורה, ואת הידע הזה הן מתרגמות לשפת מעשה, הכוללת כוריאוגרפיה ואימפרוביזציה ומנגינה ותנועה.

הפסטיבל לאמנויות הבמה, שיתקיים לאורך כל היום בקמפוס מכללת גבעת וושינגטון ובשיתופה יחד עם האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך, מעניק במה ליוצרות דתיות בתחומי מחול ותיאטרון, תוך הקפדה מלאה על מגבלות צניעות ועל הופעה בפני נשים בלבד. את הפסטיבל יוזמת ומפיקה ומקדמת, זו השנה השלישית, תנועת האישה הדתית-לאומית "אמונה", באמצעות אגף הארגון, בראשות גילה שוורץ.

התופעה מתפשטת וצוברת תאוצה. יותר ויותר צעירות נרשמות לחוגים ולמגמות אמנות ויצירה, יותר להקות מחול דתיות ומקצועיות סוללות את דרכן אל מרכז הזירה התרבותית, יותר נשים מוצאות על רחבת הריקוד את החיבור הרוחני ואת יכולת ההבעה והמימוש העצמי. אנרגיה חדשה, היונקת דווקא מתוך החיבור לשורשים ולאמונה הדתית.

מחול ותיאטרון ביחד(צילום: יחצ, פסטיבל אומנות הבמה)

להקות נהרה וכרמיה וליבה ואנג'לה - הן כבר חלק בלתי נפרד מנופו של עולם המחול המקצועי, וכל אחת מהן תציג זווית חדשה במרחב שבין המוסיקה והתנועה, ואליהן יצטרפו סדנאות וקבוצות תיאטרון ודרמה, עד להשלמתו של תצרף צבעוני, מודרני ומרשים בגיוונו. המופע המרכזי של צמד הזמרות רונה קינן ומיקה קרני יחתום עוד פרק בתהליך מתמשך, המשלב רגש עם דמיון, אמנות עם אמונה.

יו"ר "אמונה" ויוזמת הפסטיבל, ליאורה מינקה, מצהירה בהתרגשות: "החוויה האמנותית היא הבסיס לנשמה היתרה של כל חברה. אנו משתדלות להיענות לצרכי הזמן והתקופה, ולדרישות העולות מן השטח, כדי להביא לידי ביטוי, בתוך מגבלות ההלכה, גם את הכלים ואת התכנים, המייצגים את היוצרת הדתית".