בתי הכנסת בישראל חוייבו באחרונה בתעריפי חשמל גבוהים מהרגיל ואף בתשלום רטרואקטיבי חד-פעמי גדול, זאת בשל שינוי הגדרתם בחברת החשמל, אשר החליטה להתייחס אל חלק מהם כאל מוסדות חינוך - כך עולה מתחקיר המתפרסם היום (ג) באתר האינטרנט "כיכר השבת".

עשרות בתי כנסת קיבלו בשבועות האחרונים מכתב מחברת החשמל, בו נכתב כי תעריפי החשמל שלהם ישתנו לאלתר. "תעריף החשמל בו חושב חשבונכם עד כה הינו תעריף ביתי, בעוד שנמצא כי המונה מזין בית מדרש, ומשכך עליו להיות מחושב על פי תעריף כללי", נכתב לגבאים. על-פי התחקיר נמצא כי תעריף בית כנסת זהה לתעריף צריכה ביתית ואילו הגדרת המקום כבית מדרש, תאפשר לחשב מעתה את הצריכה על פי תעריף של מוסד חינוכי. המשמעות: ייקור התעריף באופן אוטומטי.

עוד עולה מהתחקיר כי בחברת החשמל לא הסתפקו רק בהתייקרות התעריף, כי אם גם בתשלום רטרואקטיבי על הפרשי החיוב, ארבע שנים מוקדם יותר. כיוון שכך חוייבו בתי כנסת חדשים בחיובים של אלפי שקלים ואחרים, וותיקים יותר, בחיובים של עד עשרות אלפי שקלים.

ההצדקה לתעריף היקר יותר נומק על ידי חברת החשמל בכך שבדיקות שערכו מצאו כי בתי הכנסת משמשים כמקומות לימוד ולא רק כמקום תפילה. אלא שמנגד טוענים הגבאים והמתפללים כי כמעט בכל בית כנסת מקובל לקיים שיעורים קבועים ולימודים תורניים משותפים, אלא שבכך לא מתבטל שימושו העיקרי של המבנה כ"מקום תפילה".

"אילו תעריף של בית כנסת היה יקר יותר מבית מדרש, האם הם היו מוכנים לקבל את הטענה שיש שם גם אנשים שלומדים, בכדי לקבל תעריף של בית מדרש?", שואל אחד מגבאי בתי הכנסת שנפגעו, "ברור גם להם שהשימוש העיקרי של המקום היה ונותר בית כנסת שכונתי ולא מדובר כאן במוסד חינוכי, אלא שהם מעדיפים בציניות לסחוט מאיתנו כספים באופן שכזה, תוך ניצול העובדה שאין להם מתחרים ואנו נתונים בידיהם".

בעקבות הממצאים הודיע חבר הכנסת אורי מקלב על כינוס לשם דיון מיוחד של הוועדה לפניות הציבור של הכנסת, לדיון אליו יוזמנו גם נציגי המשרד לתשתיות לאומיות, חברת החשמל, המועצה הישראלית לצרכנות והעמותה לאמון הציבור. "חברת החשמל מחויבת לכללים ברורים", אומר ח"כ מקלב, אשר ציין כי "נדרוש בדיון הסברים על כל תהליך קבלת ההחלטות ואופן קביעת התעריפים שם".