בסיום ספרו "ירמיהו" כותב הרב בני לאו: "כעת אנחנו בעיצומו של הניסיון השלישי לבנות את עצמנו בבית שהנחילו לנו אבותינו, אך לעתים מתגנב ללב החשש שהכול חוזר על עצמו: הרועים פשעו והנביאים נבאו לבעל ולהבל. עוד מסתובבים בחוצות ירושלים נביאי שקר הטוענים בפה מלא: "מסורת בידינו מאבותינו - בית שלישי לא ייחרב". תפקידם להרדים אותנו ולהשכיח מאתנו את האחריות הכבדה הרובצת עלינו: להיות ראויים לבית הזה". יש בכתיבה הזו התנשאות והטלת דופי ביחידים ובציבור האמוני כולו. מי הם "נביאי השקר" של הרב בני?

ד"ר יעקב הרצוג (בספרו "עם לבדד") מספר שבשנת תש"א כשעמד רומל בשערי הארץ ואבי זצ"ל ביקר אז בוושינגטון הזהירו הנשיא רוזבלט שלא לחזור לארץ ישראל העומדת להיכבש בידי הגרמנים. השיב לו אבי (הרב הרצוג): הנביאים נבאו על שני חורבנות לא על חורבן שלישי". האם הרב הרצוג חלילה הוא "נביא שקר"?! קדם לו הרב קוק שכתב בספרו "אורות": "מאמין הוא העם כולו שאין גלות עוד אחרי הגאולה ההולכת ומתחלת שלפנינו, ואמונתו העמוקה הזאת היא בעצמה רז קיומו הוא". האם הרב קוק חלילה הוא "נביא שקר"?!

אלא שלא מלבם אמרו את הדברים אלא מקורם בהררי קודש. במדרש תנחומא (שופטים ט) מובא "והשלישית יוותר בה - שאין מתיישבין בארצם אלא בגאולה שלישית. גאולה ראשונה זו גאולת מצרים, גאולה שניה זו גאולת עזרא, והשלישית אין לה הפסק". וכך מפרש רש"י את הכתוב באיכה (ד - כב) "תם עוונך בת ציון לא יוסיף להגלותך". ופרש"י: "לא יוסיף להגלותך מגלות אדום ולהלן עוד".

בספרי "אילת השחר" (עמ נט) לאחר שהבאתי את המקורות הללו הוספתי: "אין אנו צריכים להיכנס לסתריו של ריבון העולמים, ההבטחה שלא יהיה חורבן שלישי אינה צריכה לפטור אותנו מלפעול כפי שמצווים אנו בתורה" והבאתי שם את דברי הגר"א (הובא ב"קול התור" פ"א ח) ששאל על הפסוק "בעתה אחישנה" שלכאורה היה צריך להיות כתוב "אחישנה" תחילה ורק אח"כ "בעתה" אלא "שאין מקרא יוצא מידי פשוטו, שהפשט הוא שאפילו (בגאולת) בעתה (שהיא בוא תבוא אפילו לא יעשו ישראל תשובה) אחישנה". כלומר שאע"פ שגאולת בעתה היא בתהליך איטי בדרך הטבע, אנו במעשים שלנו יכולים לזרז את התהליך. ואם נשב בחיבוק ידיים הגאולה בוא תבוא אבל ביותר קשיים ובזמן ממושך יותר.וסיימתי את דברי: "באתערותא דלתתא אפשר להחיש את גאולת "בעתה". נמלא חובתנו לבוראנו לבנות ולהבנות בארץ קודשנו, כדברי יואב שר צבא ישראל: "חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלוקינו, וה יעשה הטוב בעיניו".

האור רב על הצללים

"אין פוליסת ביטוח למדינת ישראל" הוא מכריז מעל דפי ספרו, וזאת מניין לו? אולי זו נבואת שקר? מהי הבשורה של הרב בני לאו להבטחת שרידות המדינה: צמצום פערים, לשבור חומות מפרידות, גישור על פערי שפה, להכיל ולא לדחות, האם באמת אלו הבעיות המאיימות על עתידה של המדינה, האמירה שספרו "ירמיהו" יעורר חידושה של יהדות בריאה וראויה, כאילו היהדות היום אינה בריאה וראויה היא כתב אשמה מתנשא על הציונות הדתית, הנובעת מתוך יחס של פטרונות. ב"ה יש לנו ציבור שאין להתבייש בו, האור רב בו על הצללים, (העשבים השוטים בשוליים שהם מיעוט זניח לא צריכים להכתים את התמונה הכוללת), איך אפשר להתעלם ממאות מפעלי החסד, מהרשת המפוארת של מוסדות החינוך, מאלפי המתנדבים, מהנשיאה בעול בכל תחומי החיים, ההלקאה העצמית היא כפיות טובה לחברה דתית שיש להתפאר בה גם אם יש הרבה מה לשפר ולתקן בה. הצעות התיקון של הרב בני לאו היא אקמול לדלקת ריאות תוך התעלמות מתחלואיה האמיתיות של החברה הישראלית.

עם יד על הלב איך אפשר לומר שמי שאומר "בית שלישי לא ייחרב" שהוא מרדים ומשכיח מהעם היושב בציון את האחריות להיות ראוי, אנחנו מכירים את הציבור הישראלי האם מישהו ישנה את ההתנהגות שלו לטוב או למוטב בגלל ההכרזה הזו. כך שההתנפלות על "נביאי השקר" של הרב בני לאו היא שטות שאין לה בסיס גם אם היא הייתה נכונה. הבה ונראה מה אומר לנו הנביא יחזקאל (פרק לו) על הגאולה העתידה:

(כד) "וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם:(כה) וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מים טהורים וּטְהַרְתֶּם מִכּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם: (כו) וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרותִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר:(כז) וְאֶת רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם:(כח) וִישַׁבְתֶּם בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבותֵיכֶם וִהְיִיתֶם לִי לְעָם וְאָנכִי אֶהְיֶה לָכֶם לֵאלוקִים" אין כאן כל התניה, עם ישראל ישוב לארץ ישראל בקיבוץ גלויות כשהוא טמא ושקוע בגילוליו, לא רק שאין איום עליו שסופו להיחרב, אלא אדרבא יטהרו אותו מן השמים, יתנו לו רוח חדשה, יסירו את לב האבן מבשרו ויתנו לו לב חדש, וכדי שלא נחשוב שכל המהפך הזה בא בזכות מעשיהם של ישראל ממשיך הנביא ואומר : (לב) לא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עושֶׂה נְאֻם ה אלוקים יִוָּדַע לָכֶם בּוֹשׁוּ וְהִכָּלְמוּ מִדַּרְכֵיכֶם בֵּית יִשְׂרָאֵל: (לג) כּה אָמַר ה אלוקים בְּיוֹם טַהֲרִי אֶתְכֶם מִכל עֲוֹנוֹתֵיכֶם וְהוֹשַׁבְתִּי אֶת הֶעָרִים וְנִבְנוּ הֶחֳרָבוֹת:(לד) וְהָאָרֶץ הַנְּשַׁמָּה תֵּעָבֵד תַּחַת אֲשֶׁר הָיְתָה שְׁמָמָה לְעֵינֵי כָּל עוֹבֵר (לה) וְאָמְרוּ הָאָרֶץ הַלֵּזוּ הַנְּשַׁמָּה הָיְתָה כְּגַן עֵדֶן וְהֶעָרִים הֶחֳרֵבוֹת וְהַנְשַׁמּוֹת וְהַנֶּהֱרָסוֹת בְּצוּרוֹת יָשָׁבוּ (לו) וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר יִשָּׁאֲרוּ סְבִיבוֹתֵיכֶם כִּי אֲנִי ה בָּנִיתִי הַנֶּהֱרָסוֹת נָטַעְתִּי הַנְּשַׁמָּה אֲנִי ה דִּבַּרְתִּי וְעָשִׂיתִי:"

וכבר כתב הרמח"ל: "אפילו אם לא יהיה זכות בישראל כשיגיע עת מועד הנה על כל פנים יושיענו ודאי" ורבי חיים בן עטר (ויקרא כה כה) כתב: "כי קץ ישנו אפילו יהיו ישראל רשעים גמורים חס ושלום"