כשלים טכניים חמורים בהתנהלות הרבנות הראשית לישראל: בחינות ההסמכה לרבנות ודיינות, שהתקיימו הבוקר, היו רצופים בעיות לוגיסטיות. במהלך היום נרשמו בעיקר חוסרים משמעותיים בכיסאות ומחברות בחינה לכ-1700 הנבחנים. כפועל יוצא מהקשיים הלוגיסטיים, הבחינה החלה שלוש שעות לאחר המועד, בשעה 13:00 בצהריים במקום 10:00 בבוקר.

מנכ"ל הרבנות הראשית, עודד וינר, תירץ בפני הנבחנים את שורת התקלות בכך שברבנות נערכו לנוכחות של פחות מ-20% ממספר הניגשים מראש לבחינה. באולם הבחינה נכח גם ח"כ אורי אורבך, שבא לעמוד מקרוב על הליקויים.


בשיחה עם כיפה ביקש וינר להתנצל עמוקות בפני הנבחנים על עוגמת הנפש שנגרמה להם כתוצאה משורת התקלות הטכניות. "למבחן של היום העברנו דרישה ל-1300 מקומות לנבחנים, בהתחשב ברזרבה צפינו לכ 1450 נבחנים. בפועל הגיעו למעלה מ-1700 נבחנים, כך שלקח לנו שעות להתגבר על הפערים", הסביר וינר.



לדבריו, נוסף על החוסרים במספר המקומות לנבחנים, תקלה שנבעה מתיאום לקוי מול בנייני האומה, מחלקת הבחינות של הרבנות מסרה מספר מצומצם של חוברות בחינה. "נאלצנו לאלתר ולשכפל חוברות בחינה במשרדי הרבנות", מסביר וינר ומציין כי בעקבות כך נרשמו האיחורים המשמעותיים, שכן הגל הראשון של הנבחנים קיבל את המחברות באיחור של כשעה ורבע והיתר באיחור של כשלוש שעות.

"אני מביע צער עמוק בפני הנבחנים על עוגמת הנפש שנגרמה להם. כואב לי הלב. אני מקווה כי למרות הקשיים, הם הצליחו להתרכז בבחינה ולהגיע לתוצאות המיוחלות מבחינתם", אומר וינר אשר מסביר כי בעקבות התקלות החמורות יתקיים בימים הקרובים בירור מול מחלקת בנייני האומה, כדי להיערך נכונה לבחינות הבאות. "במידה ונמצא כי מספר הנבחנים גדול מדיי על מידותיו של בנייני האומה, ייתכן ונחליט לחלק את הנבחנים למספר ימים".

עמידה בסטנדרטים תגרום לקידוש השם

תלונות וטענות רבות הושמעו בשנים האחרונות על הבחינות להסכמה לרבנות. בין היתר הלינו הנבחנים לרבנות על פרסום תוצאות בעיכוב של בין עשרה חודשים לשנתיים, המקשה מאוד על ההתקדמות בין שלב לשלב במסגרת ההסמכה. עוד הלינו הנבחנים על צפיפות בקיום הבחינה, מועדים בלתי סדירים לבחינות ואפילו שגיאות כתיב וניסוח בלשון הבחינה.

רק בשבוע שעבר, במסגרת דיון בוועדת לענייני ביקורת המדינה, הצהיהרה הרבנות הראשית כי בכוונתה לערוך רפורמה משמעותית בנהלי הבחינות, זאת בין היתר באמצעות קביעת הסדרת רישום ברורים, מועדי בחינות קבועים, הגדרת חומר הבחינה המיועד, תנאי מקום הבחינה, הליך הבחינה וטוהר הבחינות. ח"כ שנלר אף שיבח את התנהלות וזריזות הרבנות הראשית בנושא וציין כי שקיפות, מקצועיות ועמידה בסטנדרטים גבוהים של מוסד הרבנות - תגרום לקידוש השם ולעלית מעמד התורה ולומדיה.