מאז המעבר לשעון חורף, עשרות אוטובוסים 'גולשים' לתוך השבת, זאת בהעלמת עין מצד משרד התחבורה. בשבוע שעבר, בעקבות הזעם הציבורי, שר התחבורה ישראל כץ הורה לטענת החברות לשנות את זמני האוטובוסים הבעייתיים. על פי הדיווחים, משרד התחבורה הוציא מכתב לחברות המפעילות תחבורה ציבורית, שמבקש מהן להקפיד על התקנה האוסרת הפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

בעקבות המכתב, חברות התחבורה הציבורית שינו את המועדים של הנסיעות האחרונות, והקדימו אותן ברבע שעה, כדי שלא לפעול בשבת. מנגד, המפעילים אמורים להוסיף נסיעות מוקדמות יותר במוצאי שבת.

הנושא הפך לכלי הניגוח של חברי הכנסת ממפלגת העבודה ויש עתיד, ביניהם, מרב מיכאלי ויאיר לפיד שתקפו את שר התחבורה, ישראל כץ, והאשימו אותו בכניעה לדתיים משיקולים פוליטיים. "בגלל הפריימריז בליכוד שר התחבורה ישראל כץ החליט שהאוטובוסים יפסיקו לעבוד בימי שישי כבר בצהריים. יש לי רק שאלה אחת, ישראל: איך הבן שלי והחברים שלו אמורים לחזור בשישי מהצבא?” כתב לפיד בדף הפייסבוק שלו.

כץ השיב לדברים אף הוא דרך הפייסבוק, הוא העלה את תמונתו של לפיד נואם כשהוא עומד על דרגש, ולצידה כתב: "יאיר לפיד, כמה נמוך אפשר לרדת? חפש לך סוס אחר לרכוב עליו!" בנוסף הבהיר כי "בניגוד לפירסומים שונים ובניגוד להשמצות של ח״כ מרב מיכאלי, לא נדרשתי ולא קיבלתי כל החלטה לגבי מועדי נסיעת אוטובוסים בשישי, או בשבת. כל ניסיון לייחס לי החלטות מסוג זה, ועוד לכרוך את זה בשיקולי פריימריז הוא שקר שכל מטרתו להשמיץ ולפגוע. לו חברת הכנסת הנכבדה הייתה טורחת לברר במקום לתקוף ולהשמיץ הייתה יודעת את האמת”.

במפתיע, משרד התחבורה האשים אתמול את חברות התחבורה הציבורית כאילו ביטלו קווים בניגוד להנחיה שניתנה להם ובאופן עצמאי. לדברי המשרד, המידע על ביטול קווים שפורסם באתרי האינטרנט של חלק ממפעילי התחבורה הציבורית, אינו תואם את לוחות הזמנים שאושרו על-ידי משרד התחבורה, והמפעילים הונחו לתקן מידית את המידע השגוי, כך דיווח, עידן יוסף מ-news1.

הודעת המשרד מוזרה, שכן הוא זה שהורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, לבטל את הנסיעות ש"גולשות" לשבת, המידע שמסרו החברות לנוסעיהן לא הגיע מתוך גחמות פנימיות של החברות אלא אכן בהוראת המשרד. גורמים בחברות התחבורה הציבורית האשימו את משרד התחבורה והעומד בראשו בהתנהלות פוליטית שנועדה לשכך את הסערה שקמה נגד ההחלטה שנתפסת ככניעה לדתיים. לדבריהם, אם אכן הם החליטו זאת על דעת עצמם מדוע אישרה הרשות את ביטול הנסיעות ואף פרסמה את השינוי ב"כל-קו", האתר הרשמי של משרד התחבורה.

דובר משרד התחבורה שהגיב לדברים אמר כי משרד התחבורה טוען כי הטענות בדבר ביטול הקווים שקריות ולא בוטל שום קו אוטובוס של התחבורה הציבורית, בימי שישי בצהריים ואין שום שינוי בסטטוס-קוו או במדיניות משרד התחבורה בנושא.

עוד הוסיף הדובר, כי "הפרסום על פגיעה כביכול בחיילים המבקשים לצאת לחופשה הוא מקומם ושקרי מאחר שאין כל שינוי בזמני היציאה של האוטובוסים, מעבר להתאמה השגרתית שנועדה להתאים את שעות התחבורה הציבורית לשעת כניסת השבת, בהתאם לתקנות. עם המעבר לשעון חורף, מדי שנה, מתבצעת התאמה של לוחות הזמנים של פעילות כלל הקווים בתחבורה הציבורית, בהתאם לזמני כניסת השבת, באופן שקווים שאינם אמורים לפעול בשבת יסיימו את השירות לפני כניסת השבת".

הדובר ציין, כי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה אכן פנתה לפני כחודש למפעילי התחבורה הציבורית וביקשה מהם, עם המעבר לשעון חורף להקפיד על עדכון זמני הנסיעה ולבצע עדכון במספר קווים עירוניים בלבד, בהתאם לתקנות. לדבריו, העדכון המדובר מבוצע במספר מצומצם של קווים עירוניים, מספר פעמים בשנה, בהתאם לחילופי השעון ולזמני כניסת השבת וצאתה ועל-פי התקנות הקיימות מזה שנים רבות וכולל גם הוספת נסיעות ככל שצאת השבת מוקדמת יותר.