קצת יותר משבועיים לפריימריז בבית היהודי, והמתמודדים, או יותר נכון המתמודדות, מתחילות להוריד את הכפפות.

הבוקר (ג') התראיינה עו"ד בתיה כהנא דרור לגלי צה"ל וטענה כי "אני מאד פרגמטיסטית בתפיסות המדיניות, ובנסיבות מסוימות אנו נצטרך לדון על החזרת שטחים. אולי אפשר לדבר על חילופי שטחים, ראיית העולם שלי היא לא משיחית, ונצטרך להגיע לזה. הציבור הדתי לאומי הוא גם פרגמטי וגם ליברלי".

יהודית שילת, המועמדת גם היא לבית היהודי, מגיבה בחריפות לדברים ואומרת כי היא מתנגדת נחרצות לכל אמירה שיש בה נכונות לויתור על שטחי ארץ ישראל. "נראה כי הערכים עליהם מושתתת מפלגת הבית היהודי אינם עולים בקנה אחד עם דעותיה של כהנא דרור ולכן עליה להבהיר לבוחרים מהן דעותיה וערכיה שלה. נראה שבמכלול הנתונים הדעות אותן הציפה כהנא דרור יכולות להתאים למפלגה כמו מרצ שתקבל אותה בזרועות פתוחות".

"אני מתנגדת לכל אמירה ולכל רעיון בדבר "ויתורים" על שטחי ארץ ישראל. מי שרוצה לקבל תדמית של "פרגמטי" הנכון לויתורים, חשוב שיידע שזה נוגד את עמדת הבית היהודי. הקו המפלגתי שלנו הוא שמירה על שלמות הארץ, זה המצע אתו אנו באים לציבור, זה הקו של ראש המפלגה, זה הקו של חברי המפלגה, וזה הקו שבו אני מאמינה. מי שרוצה לקדם קו אידיאולוגי אחר, שיתכבד ויבחר את המפלגה המתאימה לזה", אומרת שילת.

לא מדובר על הפעם הראשונה בה מסתבכת כהנא דרור. ביום ראשון ערך המכון לאסטרטגיה ציונית פאנל בנושא 'דת ומדינה' בהשתתפותם של מתמודדים, ביניהם כהנא דרור. במהלך הפאנל, אמרה כהנא-דרור כי "אסור לנו שהזהות שלנו תוגדר רק ע"י הדת. אם אנחנו לא רוצים מדינת כל אזרחיה צריך לייצר זהות יהודית שנשענת על המסורת לא על הרבנות. צריך לערוך רפורמות משמעותיות".

מתמודדת נוספת, שרה אליאש הגיבה לדברים שאמרה כהנא-דרור. "במקומות שבהם יש פתרון דתי- צריך להקל", אמרה אליאש, "אבל לא להכל יהיו פתרונות. את קצת כמו אולפניסטית מתמרדת".

כהנא-דרור אמרה מאוחר יותר ביום ראשון "לא רציתי להתקוטט איתה. שרה אליאש היא אישה יקרה, ואני לא מזלזלת בעשייה שלה, מהבחינה הזאת היא אשת מופת. אבל דבריה הם סכנה לדמוקרטיה הישראלית".

תגובת בתיה כהנא דרור:

אני מייצגת את הקול של הרוב הציוני והדתי בישראל הרואה את המציאות באופן מפוכח לעומת קבוצות משחיות קיצוניות אותן מייצגת שילת. אני אשת ארץ ישראל השלמה אך בו בעת מציאותית ופרגמטית. חשוב להזכיר כי חידדתי בשידור כי אין לנו פרטנר כעת וכי כל פתרון עתידי רציני יהיה כרוך בפשרה טריטוריאלית מסוימת.

אני גאה להשתייך למחנה הפרגמטי שאפיין תמיד את הציונות הדתית ולא למחנה המשיחי. המחנה המציאותי שאוהב את ארץ ישראל השלמה ומחובר אליה בכל מאודו ובו בזמן מבין כי ישנם כמעט שני מליון פלסטינים המתגוררים בארץ ישראל בין הירדן לים. גם אם נתעלם מאותם שני מליונים כדרכה של יהודית שילת, גם אם נטמון את הראש בחול, הפלסטינים ביהודה ושומרון עדיין יישארו פה ועלינו למצוא להם פתרון. הבית היהודי בדרכה להיות מפלגת שלטון וככזאת אינה יכולה להתעלם מהבעיות הקיימות פה.

אני תומכת בתוכנית ההרגעה של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. תוכנית שבמסגרתה שטחי C יסופחו למדינת ישראל ובשאר שטחי A ו-B יכולו הפלסטינים לנהל את חייהם בעצמם. יהודית שילת מייצגת תפיסה מיושנת שתעבור מן העולם בקרוב. תפיסה חד גונית הסבורה שאין עוד מלבדה ומתעלמת מהמציאות בשטח".

התפיסה הרדודה של יהודית שילת מוכיחה את השטחיות התפיסתית שלה. שילת אינה מבינה שניתן להשתייך גם למחנה הלאומי וגם למחנה הפרגמטי".