נתוני פתיחת שנת הלימודים האקדמית מעידים על מצוקה חריפה במיוחד בקרב הסטודנטים הנרשמים ללימודי מדעי הרוח בכלל והוראת התנ"ך בפרט, במכללות ההוראה הכלליות. על אף שבמכללות להוראה כבר התרגלו למגמת הירידה בהיקף התלמידים המעוניינים ללמוד את ספר הספרים, השנה ניכרת ירידה דראסטית נוספת, המהווה פגיעה אנושה בהוראת התנ"ך בארץ.

במכללת לוינסקי, למשל, נרשמו השנה רק 12 אקדמאים להוראת תנ"ך, זאת לעומת 9 אקדמאים במכללת בית ברל, 15 סטודנטים במכללת אורנים ו-2 סטודנטים בלבד במכללת סמינר הקיבוצים, אחת המכללות הגדולות להוראה בישראל.


לעומת זאת, מבדיקת כיפה עולה כי במכללות ההוראה הדתיות, המציאות שונה. בחלק מהמכללות משדרים "עסקים כרגיל" באשר לנתוני הרישום לחוגים למקרא ותנ"ך, שנותרו גבוהים מהרגיל. גורם באחת המכללות המובילות במגזר אף העיר בשיחה עם כיפה כי הוא חושש ממצוקה הפוכה בקרב המגזר, כשלימודי התנ"ך תופסים את כל תשומת הלב של הסטודנטים, שאינם מקדישים את זמנם להוראת מקצועות החול.


מיעוט הסטודנטים איננו "כאב הראש" של סגל המרצים במכללות, אלא בראש ובראשונה של תלמידי מערכת החינוך הישראלית, כיוון שהמציאות הנוכחית עלולה להוביל בעתיד למחסור חמור במורים לתנ"ך ומכאן לפגיעה בהוראה המקצוע. בקרב המכללות להוראה בישראל יש הטוענים כי נחוצה לא פחות מתוכנית לאומית לעידוד לימוד התנ"ך, זאת לאור העובדה שהסטודנטים פשוט לא רוצים ללמוד אותו.

להכשיר סטודנטים דתיים ללימודים במוסדות חילוניים

ראש מכללת אורות ישראל באלקנה, הרב פרופסור נריה גוטל, טוען בשיחה עם כיפה כי במכללה "אין ירידה במספר הלומדים בחוג לתנ"ך, אלא רק תזוזות שגרתיות כמקובל מדי שנה". לדברי הרב גוטל, גם הביקוש לבוגרות המכללה במקצועות הללו, נותר כשהיה בשנים האחרונות.



לכיפה נודע כי בעקבות מצוקת התלמידים להוראת התנ"ך, העביר היום הרב גוטל פנייה למנהל האגף להכשרת עובדי הוראה, בה הציע כי לאור הנתונים השליליים ישקול המשרד הענקת מלגת מיוחדות לתלמידות המכללות הדתיות אשר יסכימו ללמד במוסדות חינוך חילוניים, לאחר הכשרתן. "הצעתי לתעל את המלגות שמעניק המשרד לטובת סטודנטים וסטודנטיות מהמגזר הדתי לאומי, הלומדים במכללות המגזריות, אשר ייעדו את עצמם במסגרת של תוכנית לימודים מיוחדת לטובת לימודים במוסדות החינוך הכלליים בישראל", אומר הרב גוטל.

"נוכל לספק מורות ומורים למגזר הממלכתי ובכך לפתור את המצוקה הצפויה במקצוע החשוב הזה", מציין הרב גוטל ומוסיף כי נכון להיום "אך מעט מהמורים הלומדים במכללות הדתיות מוכנים ללמד בסופו של דבר במוסדות החינוך החילונים, כך שחשוב לעודד אותם לעשות זאת - כבר משלבי ההכשרה". הרב גוטל אף מעריך כי המכללות הדתיות ערוכות לתוכנית שכזו, שכן לטענתו מדובר בעיקר בהכנה פדגוגית והכרת מספר היבטים ספרותיים בהוראת המקרא.

"אני קורא לתלמידים ולתלמידות להצטרף למהלך שכזה, שיציל את המצב הבעייתי הקיים כיום במערכת החינוך החילונית", מסכם הרב גוטל.

משרד החינוך: נעודד סטודנטים להתמקצע בלימודי מקרא

במשרד החינוך מציינים כי "המשרד מעודד ומתמרץ סטודנטים ללמוד ולהתמקצע בחוגי מדעי הרוח לרבות בחוג למקרא באמצעות סל חיזוקים, הכולל קרן מלגה בהיקף של כ-5,800 שקלים וכן הענקת 2,500 שקלים לסטודנטים בעלי נתונים גבוהים".

לדברי משרד החינוך הפתרון ההגיוני ביותר הינו המשך תוכנית "רביבים" המעודדת סטודנטים ללמוד במסלולי יהדות, לרבות החוג למקרא. "במסגרת התוכנית מקבלים הסטודנטים פטור מלא משכר לימוד, כאשר בתוך 4 שנים הם מסיימים את התואר הראשון והשני. המשרד קולט את אותם סטודנטים ומשבצם כמורים בבתי הספר", נמסר מהמשרד.