שני גורמים מפתיעים התערבו השבוע בעניינו של האסיר גונתן פולארד הכלוא בארצות הברית: בכיר בפנטגון האמריקאי שפנה לנשיא ארה"ב בדרישה לשחרר את פולארד והתנועה הרפורמית בארה"ב, אשר לראשונה מביעה עמדה וקוראת לשחרורו.

בכיר הפנטגון, ד"ר לורנס גיי קורב, אשר שימש בעברו כעוזר מזכיר שר ההגנה, טען כי פולארד מרצה עונש חמור בהרבה מזה שמגיע לו ביחס לעבירות שאותן ביצע. לדברי קורב הסיבה שהובילה לכך היא חוסר אהדה לישראל שחש שר ההגנה דאז קספר ויינברגר.

"בהתבסס על הידע שיש לי ממקור ראשון אני יכול לומר בביטחון שהעונש היה כה חמור בשל חוסר האהדה לישראל מצד הבוס שלי", כתב קורב במכתב שמסר לנשיא אובאמה, "אף שפולארד הודה באשמה שיתף פעולה עם הממשלה וביקש חנינה - הוא קיבל עונש לא פרופורציונלי. הסיפור נופח מעבר לכל פרופורציה".

קורב הוסיף במכתבו וציין כי העונש הממוצע על העבירה בה הורשע פולארד, נע בין כשנתיים לארבע שנים על פי החוק שהיה בתוקף בעת משפטו - ועשר שנים על פי החוק הקבוע כיום. "לפיכך", כותב קורב, "אם הוא היה נשפט היום - פולארד לא יכול היה לשבת 25 שנים בכלא. הצדק ייעשה אם עונשו ייקצב למה שכבר ריצה עד היום".

אחרי 25 שנות שתיקה

בקרב הפעילים למען שחרורו של פולארד, הודעה מפתיעה לא פחות הגיעה מכיוון התנועה הרפורמית בארה"ב, אשר במשך 25 סירבה לפרסם הודעה מסוג זה. באתר האינטרנט של התנועה קראו הרפורמים לשחרורו המיידי של פולארד ואף הזמינו את הגולשים לאתר את פרטי הקשר של חברי הקונגרס שלהם, על מנת לפנות אליהם ולבקש מהם להצטרף למאבק על שחרורו של פולארד, המתנהל בקונגרס בימים אלה.

בשיחה עם כיפה העריכו גורמים ב"וועד להשבת יהונתן פולארד הביתה" כי התגייסות התנועה הרפורמית למאבק נובעת מריבוי הקריאות לשחרור פולארד מקרב גורמים שאינם יהודים, לרבות כאלה שבקיאים היטב בחומר הסודי הנוגע לפרשה ומצהירים מפורשות כי אין בו דבר שיכול להצדיק תקופה העולה על 2-4 שנות מאסר.