מחקר חדש שבוצע במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון הבוחן את שיעור השימוש באינטרנט באוכלוסיות השונות בישראל, מצא כי התנהגות הדתיים באינטרנט איננה שונה מהתנהלות כלל האוכלוסייה בישראל ולמעשה כמעט ואין כל פער בין הגלישה ברשת בין המגזר הסרוג ליתר הישראלים. הדתיים הלאומיים הגולשים באינטרנט, אפוא, סגרו את רוב הפערים מול האוכלוסייה הכללית.

המחקר, אשר תוצאותיו הוצגו באחרונה, נערך על ידי על-ידי ד"ר אזי לב-און מבית הספר לתקשורת, והסוציולוגית ד"ר סבינה ליסיצה. נתוני המחקר התבססו על הסקר החברתי שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הכולל למעלה מ-7000 משיבים איתם נפגשו הסוקרים פנים אל פנים.



מתוצאות הסקר עולה כי בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל, 25% מהחרדים משתמשים באינטרנט, זאת לעומת 59% מהמסורתיים, 64.4% מהדתיים הלאומיים ו-75% מהחילוניים. חילונים אמנם מחוברים יותר לאינטרנט, אך שיעור הגישה אצל הדתיים דומה לשיעורי החיבור לאינטרנט בכלל האוכלוסייה, העומד על כ-64% אף הוא.

לדברי ד"ר לב-און, מבחינת נתוני הגלישה של המגזר הסרוג עולה כי להבדיל מהנתונים בקרב כלל האוכלוסייה, הרי שבקרב הדתיים אין הבדל בשיעורי החיבור לאינטרנט בין המרכז לפריפריה. זאת ועוד, שיעור הגולשים הדתיים ברשת עולה ככל שהגולש מרוויח יותר כל חודש, אך יורד עם הגיל. עוד התברר מהמחקר כי רווקי המגזר גולשים יותר מכל אחד אחר בציבור הדתי לאומי והם מהווים הרוב המשמעותי (81%) המשתמש ברשת.

"מבחינת הפערים העדתיים מצאנו כי אשכנזים דתיים (82%) גולשים יותר ממזרחים דתיים (57%). אמנם גם בקרב האוכלוסייה הכללית מצאנו פער בין אשכנזים למזרחים, אך הפער בקרב האוכלוסייה הדתית היה מעט גדול יותר", מוסיף ד"ר לב-און.

"המחקר שלנו מצא כי רוב הפערים בין המגזר הדתי לבין האוכלוסייה הכללית, כמעט ואינם באים לידי ביטוי במבחן התוצאה של החיבור לרשת", מסביר בשיחה עם כיפה ד"ר אזי לב-און, עורך המחקר. ד"ר לב-און מדגיש כי להבדיל מסקרי דעת קהל מזדמנים, בחר המרכז להתמקד בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, זאת לאור העובדה שהנתונים שהציגו מבוססים על סקר שאינו תלוי, שנערך בקרב סכום יוצא דופן של משתתפים. "הסקר נערך באמצעות ביקורי בית אישיים ומפגש פנים אל פנים, להבדיל מנתונים אחרים המתבססים על סקרים טלפוניים מהירים", מציין ד"ר לב-און.