שר הביטחון ברק אישר אמש (א) באופן רשמי את המלצת ראש המטה הכללי, רב-אלוף גבי אשכנזי למנות את האלוף (במיל) יאיר נווה לתפקיד סגן הרמטכ"ל.


נווה (53), תושב גבעת שמואל לשעבר, בוגר ישיבת "נתיב מאיר" בירושלים ומדריך בתנועת "בני עקיבא" בעברו, יהיה לחובש הכיפה הבכיר ביותר בתולדות צה"ל. בתפקידו האחרון שימש כמפקד פיקוד המרכז ובמסגרת זו היה אמון על ביצוע פינוי יישובים באיו"ש במהלך תקופת ההתנתקות ובמרכזם הפינוי האלים של מאחז עמונה בשנת 2006. התנהלות זו הובילה נגדו רדיפה מתמשכת מצד ציבור המתיישבים, אשר הגיעה בשיאה להפגנות שבועיות שהתקיימו מול ביתו.


נווה נחשב לאחד ממפקדי צה"ל הדעתניים, אשר מעולם לא חששו לומר את אשר על ליבם. הוא החל את דרכו הצבאית עם גיוסו לחטיבת גולני בשנת 1975, במסגרתה התקדם בסולם הדרגות והתפקידים, עד לפיקוד על החטיבה בשנים 1989-1991. בשנת 1994 מונה לראש מחלקת הבטיחות בזרוע היבשה ושנתיים מאוחר יותר נתמנה לקצין חיל-רגלים וצנחנים ראשי.


הקידום המשמעותי מבחינתו של נווה הגיע בשנת 1999, עם מינויו למפקד אוגדת עזה ובהמשך לראש מטה הזרוע לבניין הכוח ביבשה (מז"י). בשנת 2003 הועלה לדרגת אלוף ומונה למפקד פיקוד העורף ולאחר כשנתיים בתפקידו מונה, כאמור, למפקד פיקוד המרכז. הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה ובמדעי המדינה ובעל תואר שני במינהל עסקים. הוא בוגר המכללה לביטחון לאומי בהצטיינות ובוגר ביה"ס לפיקוד ומטה.


מחטיא את הרבים, מטיל אימה על הציבור

המאבק נגד מהלכיו של נווה לא בחל שימוש באמצעי לחץ "רוחניים". וכך, לפני כשלוש שנים, קבע גוף המכנה עצמו "בית הדין לענייני דת ומדינה בחסות הסנהדרין" כי נווה, מי שהיה דאז מפקד פיקוד המרכז אשר חתם על צווי הגבלה לכמה פעילי ימין קיצוני ביהודה ושומרון, הינו "מחטיא את הרבים, מוסר ומטיל אימה על הציבור שלא לשם שמיים".


בהודעה שנשלחה לנווה על ידי בית הדין, הואשם נווה בעבירה על איסור "לא תעמוד על דם רעך", בכך שהכין את השטח להריסת היישובים ומסירתם. בעקבות המכתב נפתחה אף חקירת משטרה והוצמדה אבטחת שב"כ לנווה, אשר נאלץ להגיע עם מאבטח אפילו לבית הכנסת.


"נכה של הציונות הדתית"

בראיון שהעניק לעיתון "הצופה" עם פרישתו מצה"ל, טען נווה כי הסיבה העיקרית לכך שפרש משירות צבאית הינה העובדה שמנהיגים רוחניים בציבור הדתי לאומי לא גיבו אותו לא גינו את הקיצוניים אשר פגעו בו במהלך תקופה די ארוכה. "אני נכה של הציונות הדתית", טען בראיון, "אמנם לא מקבלים על כך קצבת נכות מהביטוח הלאומי או ממס הכנסה, אבל זה לא אומר שלא נפגעתי קשות. שתדע לך, בגלל התנהגות של אנשים בהם האמנתי ובטחתי ואכזבו אותי - פרשתי מצה"ל". נווה הוסיף ואמר כי "הציבור שבשבילו אני מוסר את הנפש מפנה לי כתף קרה ומאלץ אותי להסתובב עם שומרי ראש? כן, זה פורר אותי מבפנים. זה גרם לי להחליט לעזוב את צה"ל".


בראיון אף טען נווה כי מעשיו בתקופת ההתנתקות נעשו לאחר שהביע התנגדות לתוכנית, אלא שחשש מפיקוד צה"ל וחורבן המדינה ולכן בחר באפשרות "הפחות גרועה", לטעמו, והיא ביצוע פעולות הממשלה. "הסכמתי לתפקיד אלוף הפיקוד, משום שידעתי שהולכת להיות התנתקות מגוש קטיף. זו הייתה אחת הסיבות לכך שהסכמתי למינוי", אמר נווה בראיון, "בראיה לאחור כמובן, צר לי לומר שהייתי נאיבי. קיוויתי שהבחירה הזו תובן על-ידי הציבור הדתי. לא כך היה כידוע, והסערה הגדולה שהתחוללה גרמה לי לאבד הרבה חברים וידידים".