כל העוסק בחינוך ילדים יודע שכל ילד צריך. האחד זכה בידע רב ובחוסר הרגלי למידה, האחר זכה בהרגלי למידה, אך בחוסר ידע והבנה. אחד זכה ברגישות חברתית גבוהה, מאידך קושי בשמיעה או הליכה. כך אנו פוגשים את כלל ילדינו המגיעים למערכת החינוך מתוך הבנה שכולם סביבנו במעגל ולכל ילד יש את הילקוט שלו- הכישרונות בהם זכה, לצד האתגרים והמוגבלות איתן הוא נאלץ להתמודד.

השבוע אנו מציינים את היום הבינלאומי לזכויות בעלי המוגבלויות, גם במערכת החינוך יש מקום לתקן ולהביא לשינוי במעמדם על מנת לשלבם כחלק בלתי נפרד מהחברה. ישנן דרכים רבות לשלבם במערכת החינוך הרגילה מבלי לגרוע את החינוך לתלמידים ה"רגילים", אדרבא, אותם תלמידים יזכו ללמוד מקרוב על קבלת השונה והאחר. לעיתים חוכמת המחנך היא לזהות איך הפאזל האנושי הזה, משלים ויוצר תמונה ורקמה אנושית אחת ואז אנו מגלים שאתגר של אחד הופך לסיוע ולהשלמה באמצעות חברו. ומכאן חשיבות השילוב של כלל הילדים במערכת החינוך.

קבלת השונה זהו עקרון חשוב שיש לשים עליו דגש, בעיקר בימים אלו בהם ילדים פוגעים בעצמם בגלל הצקות חוזרות ונשנות מצד בני גילם על שונותם החברתית או הפיזית, רק לאחר שנחנך לקבל את השונים והאחרים ממנו נלמד לקבלם כמות שהם ולהבין את מהותם וחשיבותם החברתית של כל אחד מהגוונים בחברה. לאחר שנחנך לקבלת האחר, ונוודא שאכן הכנו את השטח לקראת בואם למערכת החינוכית המשולבת, נוכל להתחיל ולשלבם בכיתות רגילות המותאמות ומונגשות לצרכים המיוחדים.

גם המורים צריכים לעבור הכשרה שונה כאשר מגיעים לכיתה תלמידים מיוחדים. ראשית, על המורה לדעת את הרקע של כל אחד מהתלמידים, היכן הוא מצטיין והיכן הוא צריך יותר הכוונה וחידוד, על מנת שיוכל לסייע לו ככל הניתן להגיע למטרות וליעדים שמוצבים לכלל התלמידים בכיתה. שנית, הדימוי המקצועי של המורים צריך להיות גבוה, המורה צריך להאמין ביכולותיו שלו להביא את התלמיד לרמת הכיתה וכן להתאים את הכיתה לעיתים לרמת התלמיד. במידה שדימויו המקצועי של המורה גבוה והוא מקבל עזרה וסיוע בתהליך השילוב - יהיה יחסו לתהליך חיובי והוא יראה בו נכון ורצוי, ובאופן טבעי יחסו לתהליך ישפיע על מידה הנכונות שלו לגרום לשילוב להצליח.

הכותב הוא מנהל אגף חינוך וחברה במועצת קרית ארבע חברון.