הועדה המקומית לתכנון ולבניה בעיריית ירושלים אישרה היום (ב) את ההחלטה לשיפוץ משמעותי של רחבת הכותל המערבי, לאחר תכנון של שנים רבות. במסגרת התוכנית, ייחשף ויונגש הקרדו הביזנטי שהוקם על חורבותיה של ירושלים היהודית ותיפתח כניסה ישירה חדשה למנהרות הכותל דרך שער הבורסקאים.

מדובר בהחלטה משמעותית אשר צפויה להגדיל באופן ניכר את מספר המבקרים בכותל, אשר מאז שהוכשר לגישת מתפללים בשנת 1967, לא זכה לתכנון מקיף, כראוי לאתר הלאומי והיהודי החשוב בעולם. התוכנית החדשה הותאמה לאומדני המומחים הצופים כי כ-15 מיליון מבקרים צפויים לפקוד את הכותל, מדי שנה. התוכנית לא תבצע כל שינוי או שיפוץ באבני הכותל, אך במסגרתה כן צפויה הרחבה לעזרת הנשים המקומית.

"כמות המבקרים בכותל גדלה פי חמש בשנים האחרונות, ועוד צפויה לגדול, אך התשתיות נותרו כשהיו. הכותל סובל ממחסור חמור בתאי שירותים, אין בו עמדה לאמהות, אין מרכז מודיעין למיליוני המבקרים, אין תחנת משטרה ועמדת עזרה ראשונה, ומאות עובדי הכותל - ממאבטחים וסדרנים ועד צוות הניהול - פועלים בתנאים בלתי אפשריים", אומר רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ.

תוכנית האב מתייחסת אל הכותל לא רק כאל מקום תפילה, כי אם גם אל מקום ולו חשיבות היסטורית וארכיאולוגית. בהקשר הזה, לדברי הרב רבינוביץ, "ישנו ויכוח ארוך בין ארכיאולוגים לגבי הדרך שבה צריך לשמר עתיקות, אך אנו דוגלים בשיטה המודרנית יותר, שמקובלת בכל העולם, שהארכיאולוגיה איננה אבן מתה. כדי להנגיש את הממצאים המרתקים שנמצאו ברחבת הכותל לקהל הרחב אנחנו מתכוונים לשלב אותם בתוך חלל תצוגה שיעטוף אותם, יסביר אותם, ויהפוך את הביקור באתר לחוויה מוחשית ומובנת לקהל המבקרים".

"לא לכל הבעיות מצאנו פתרונות", מסכם רב הכותל, אשר מדגיש כי "אנו ממשיכים לפעול, יחד עם גופי התכנון ועם מיטב המתכננים בארץ, למציאת פתרונות מיטביים למיליוני מבקרי הכותל". עוד מוסיף הרב רבינוביץ ומציין כי הוא מקווה לכך שהתוכנית תקבל את תמיכתם של הגורמים התכנונים, זאת לאחר שישמעו את עמדתם התומכים והמתנגדים לתוכנית.