הרב דב ליאור, יו"ר ועד רבני יש"ע ורבה של קריית ארבע, פרסם אמש (א) גינוי חריף להרשעתם של שני חיילי גבעתי, אשר הורשעו בכך שביצעו "נוהל שכן" בילד בן 11 והשתמשו בו כמגן אנושי, במהלך מבצע "עופרת יצוקה". הרשעת בית הדין מהווה תקדים, שכן מדובר בפעם הראשונה בה מוגש כתב אישום כנגד חיילים אשר השתמשו בנוהל זה, במהלך המבצע.


על פי הודעתו של הרב ליאור, "הרשעת הלוחמים היום היא פגיעה ברוח הלחימה של צה"ל כולו. הלוחמים שהורשעו היום זכאים לפי מוסר הלחימה של תורת ישראל, והם פעלו כדת וכדין להצלת עצמם ולהצלת חבריהם".


מוקדם יותר אתמול הרשיע בית הדין הצבאי של פיקוד הדרום את שני חיילים, מחטיבת גבעתי, בעבירות של "חריגה בסמכות והתנהגות שאינה הולמת חייל". על פי כתב האישום, הורשעו החיילים בכך שבמהלך חיפושים אחר מבוקשים בעת מבצע "עופרת יצוקה", הם הורו על ילד בן 11 לפתוח תיקים אשר נחשדו מראש כממולכדים.


בהמשך ההודעה שפרסם הרב ליאור, קורא הרב בשם ועד רבני יש"ע לרמטכ"ל ולראשי מערכת הביטחון, לפעול לשינוי הנהלים והפקודות הקיימות כיום בצה"ל, זאת כדי למנוע הרשעה עתידית של חיילים הנוהגים כך.


"אנו קוראים לרמטכ"ל ולחברי ועדת חוץ וביטחון, אלו כשאכפת להם מביטחון חיילינו ובטחונה של מדינת ישראל, לשנות בהקדם את הנהלים במצבים שכאלו, על מנת למנוע חוסר מוטיבציה ודביקות במשימה מחיילינו בהתמודדויות הבאות, וכמובן לחון את חיילינו שהורשעו", נכתב בהודעה