חידה: איזה בילוי משפחתי בחול המועד יכול להתאים לסבתות ולנכדים, להיות רוחני אבל לא כבד מדי, ובקיצור - פשוט להתאים לכולם? אחרי אתמול לי אין עוד ספק - אברהם פריד.

גילוי נאות: איני שומע אברהם פריד ביום-יום. אני מעדיף את הזאנר הקרוי מוסיקה יהודית-מקורית, אני נוטה חסד לגיטרות יותר מלחצוצרות ומרגיש בנוח יותר עם מוסיקת רוק מאשר פופ. אבל ישנו פער משמעותי בין הדיסקים שאדם בוחר לשמוע לבין ההופעות מהן הוא נהנה. להופעה צריך כשרון מיוחד. חשמל שאין לכל אחד. לפריד יש את זה.



אברהם פריד הוא זמר מחונן, יהודי חסידי עם לב חם ואוהב. כך גם זמרים רבים אחרים. הייחודיות שלו באה לידי ביטוי במקום בו הוא כנראה מרגיש הכי בבית - על הבמה. המופע של פריד הוא שעתיים רצופות של הנאה צרופה העשויות כמו תבשיל חג ריחני המתובל בכל תבלין אפשרי (אבל במידה): שירים שקטים ומרגשים לצד הלהיטים הסוחפים מכל הזמנים, נוסטלגיה בדמות שירים בני 30 בעיבוד צעיר ומרנין, ביצועים שנותנים משמעות חדשה לשירים ישראלים המוכרים לכולנו, שירי חג ואושפיזין-סלבס שמגוונים את הקול השולט בבמה - הכול במידה, הכול בתזמון מצוין. כל עיבוד מלמיליאן.

כמו במסעדה יוקרתית התבשיל לבדו לא מספיק. כולנו יודעים כי הגשה טובה משנה ומשדרגת טעמו של כל אוכל. כזו הייתה התפאורה אמש במופע ברעננה - אלפי חובבי המוסיקה שהתאספו באמפי הגדול והיפה ברעננה נהנה מתזמורת של כעשרים כלי נגינה ומשלושה מלווים, מבמה גדולה ומושקעת, מסאונד מצוין (למעט חריקה קטנטנה בשלב הטיש המלווה במוסיקה יוונית), משני מסכי ענק בצידי הבמה, ומחמישה מסכי וידאו על הבמה עצמה. מסכים אלו שימשו במשך ההופעה לצילומים מצוינים של פריד, של התזמורת, ושל תמונות נוף או תמונות אחרות התואמות לתוכן השירים. אפילו העלה הקטן הפך לגדול במסכים הללו...



בניגוד לאמנים האחרים המגישים בהופעתם בקנאות את שירי הדיסק האחרון שלהם מתובלים בתוספת קטנה או שתיים בלבד, הופך פריד את הופעותיו לטיש חסידי ומגוון, והוא לא מתבייש לגוון את הפלייליסט במגוון של שירים מכל רחבי הקשת: ההופעה נפתחה במחרוזת מצוינת של שירי הימים הנוראים במנגינות קלאסיות, במהלך ההופעה ביצע פריד את עיבודיו לשיריה של ירדנה ארזי - רק תפילה אשא ושל עפרה חזה - מישהו הולך תמיד איתי. הוא משמח את הקהל בביצוע מקפיץ ללחניו של ר שלמה קרליבך, ומקנח באירוח שני אומנים ישראלים מובחרים: דוד דאור ובעז שרעבי.


ראשון עלה לבמה דוד דאור וביצע עם פריד בדואט את תשמור על העולם ילד, שלו הוסיף פריד סיומת אופטימית המתאימה יותר לאופיו, ולאחר מכן ביצע לבדו את שמע ישראל אלוקיי (ביצוע מקורי של שרית חדד).

בעז שרעבי שר בדואט עם פריד את אז נשיר ברון - שירו של שרעבי שהוקדש לרון ארד, מה שהיה המשך טבעי לשירים שהוקדשו מוקדם יותר בערב לגלעד שליט, יונתן פולארד ושאר השבויים והנעדרים. שרעבי קינח בביצוע מרטיט להלוואי המפורסם שלו - ובהודאה על הכבוד שנפל בחלקו להופיע עם פריד.


אם אתם תוהים איך נכנסים כל כך הרבה אירועים בערב אחד - אתם צודקים. ההופעה ארכה מעל לשעתיים של נגינה נטו, ואין ספק כי זהו תגמול מפנק במיוחד לכרטיסים שהיו לא יקרים במיוחד.

באמצע ההופעה סיפר פריד לקהל כי הוא אמר לעצמו לפני ההופעה כי סימן להופעה מוצלחת יהיה אם הקהל לא יישאר לשבת במקומות לאורך כל הערב. אתם יכולים לדמיין לבדכם את אלפי האנשים העומדים ורוקדים במקומם לצלילי כי הרבית טובות אלי בסיום הערב, ותבינו לבדכם כי פריד יכל לדעת כי הוא סיים עוד הופעה מצוינת.