יוזמה מבורכת הפכה לתופעה מבישה. במסגרת יום הח"כלאות המצוין היום (ב') במשכן הכנסת, ביוזמתו של יו"ר שדולת החקלאות זבולון כלפה, הביאו חקלאים מכל רחבי הארץ את תוצרתם לטובת אירוע מכירה מיוחד. חקלאים מהערבה, ממרכז הארץ והגולן הגיעו עם תוצרתם והתכוננו למכור אותה לחברי הכנסת ועובדי המשכן.

בעוד החקלאים המשווקים פירות נכנסו ללא שום בעיה לכנסת, בפני החקלאים המשווקים ירקות התגלה כי רב הכנסת, הרב אלכס הוכמן, הורה לא להכניסם למשכן מכיוון שתוצרתם אינה תוצרת מהדרין אלא היתר מכירה. הפירות הנמכרים בתקופה זו של השנה אינם עדיין של תוצרת שביעית ועל כן אינם בעייתיים.

מתברר כי בעוד הרבנות הראשית עושה מאמצים משמעותיים על מנת לעקוף את החרדים ולאשר תוצרת היתר מכירה ברחבי הארץ, המקום בו מחוקקים חוקים אינו מאמין בהיתר המכירה ועל כן כל תוצרת אשר אינה מהדרין לא נכנסת למשכן הכנסת.

החקלאים המאוכזבים, אשר חלקם יודעו מראש על נוהל הכנסת הבעייתי, נאלצו לוותר על אירוע המכירה. אחרים, אשר לא ידעו מראש או קיוו שההחלטה תתהפך, נשארו מחוץ לדלתות הכנסת זועמים על כפיה דתית. “יש לנו תעודת כשרות ואנחנו עושים את הדברים על פי ההלכה. לא יכול להיות שדווקא בכנסת הכשרות היא מחמירה באופן חסר פרופורציה. זה היה אמור להיות יום שמח, שהפך ברגע אחד ליום עצוב, ובעל סיממנים של כפיה דתית מיותרת שמתחשבת אך ורק בחרדים", אמר חקלאי נזעם ל'כיפה'.

בכנסת מתקיים בשעות אלו אירוע המכירה, אך כאמור, בעקבות ההחלטה המקוממת, רק חלק מהתוצרת החקלאית נכנסה למשכן. החקלאים שהגיעו למשכן עם ירקות שאינם מהדרין נאלצו לחזור לבתיהם ממורמרים.

ח"כ כלפה: "אני שמח על ההיענות הגבוהה ביום החכ"לאות. הגיעו לכנסת מאות חקלאים. אני מבין שלכנסת אין אפשרות להכניס מוצרים וירקות בכל כשרות, ומכבד את החלטת רב הכנסת. עם זאת אני שמח שמצאנו פתרון שבסופו של דבר חקלאים יכלו להגיע ולמכור את תוצרתם בכנסת ומצאנו את המשתף ביננו".

מהכנסת נמסר בתגובה: "מרבית התוצרת החקלאית הוכנסה למשכן והיא מוצגת כעת הן במסדרון אגף 'קדמה' והן בחדר בו מתקיים הכינוס. מנכ"ל הכנסת רונן פלוט עשה בנושא זה כל מאמץ על מנת שהאירוע לא ייפגע ואכן הוא מתנהל כסדרו ובאופן מוצלח”.