מועד פקיעת תום תקופת הקפאת הבנייה בהתיישבות, אשר יצוין הלילה בחצות, מעורר שאלות הלכתיות שכן מדובר בעיצומם של ימי חול המועד האסורים במלאכה, או לכל הפחות במלאכה שאיננה "דבר האבד" (דבר שאם לא ייעשה בזמנו, יגרום הפסד).

רב העיר קריית ארבע, הרב דב ליאור, פרסם בסוף השבוע האחרון פסק הלכה המתייחס לסוגיה. "הנה ידועה ההלכה שבחול המועד אין להתיר בו כל מלאכה אלא מלאכת דבר האבד באופן כללי. בנייה נכללת בכלל איסור... אולם לאחר העיון בנושא השאלה, נראה לעניות דעתי שבנסיבות בהן אנו חיים כעת, אם ניתן להתחיל בבנייה בחול המועד, לא לדחות לאחריו. לפי מה שנאמר לי מאנשים מבינים, איננו יודעים מה ילד יום, ויכול להיות שלאחר כמה ימים שוב יגזרו גזירת הקפאה", כותב הרב ליאור.

לדברי הרב ליאור, הבנייה "ממילא מקבלת דין דבר האבד ולכן למעשה במציאות שלנו ניתן יהיה להתחיל בתנופת בנייה מחודשת, בתקווה שזה יימשך, ונזכה לקיים את מצוות ישוב ארצנו הקדושה מתוך שמחה ונחת".

הרב ליאור מצטרף בכך לעמדתו של הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, אשר טען באחרונה כי "מצווה לבנות בי"ח בתשרי", חרף חול המועד. "אמנם נאמר כי יש למעט במלאכה בימי חול המועד, אך כבר נפסק כי מצוות ישוב ארץ ישראל גוברת", הסביר. לדבריו, כפי בשם ישוב הארץ הותר אף לבקש מאדם לא-יהודי לכתוב בשבת שטר בעלות על קרקע או על בית, כך בוודאי "מותר ואף מצווה לבנות בתים חדשים ביהודה ושומרון גם בחול המועד".