איך הוחלט המספר של 24 שעות שבועיות כקריטריון שמזכה נשים לומדות תורה לקבל הכרה והשתתפות של המדינה בלימודיהן, כעמיתיהן הגברים לומדי התורה? שאלה זו עמדה במוקד הדיון היום בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, שמנסה לקדם שוויון בין המינים גם בתחום זה. זה כעשרים שנה נשים לומדות תורה במדרשות, אך בשונה מהגברים, שלימוד התורה שלהם ממומן בחלקו על ידי המדינה, לימוד התורה שלהן אינו מוכר ולא זוכה לתמיכה ממלכתית.

יו״ר הועדה ח״כ עליזה לביא: ״מימי הראשונים בכנסת קידמתי נושא זה. בספטמבר השנה הוכרה סוף סוף זכותן של הנשים לזכות בתמיכה, אך מסתבר שמבחני התמיכה הותירו שוב את רוב לומדות התורה מחוץ למעגל התמיכות״. רוב הנשים הנשואות לומדות בתוכניות של 20-21 שעות לימוד שבועיות, כשהסף המזכה בתמיכה ממשלתית הוא 24 שעות שבועיות. בנוסף התברר בדיון שבנות מופלות במישור נוסף - בנים הלומדים במכינות קדם צבאיות פטורים מתשלום ביטוח לאומי עד גיוסם. בנות שלומדות במדרשות לפני שירות לאומי חיבות בתשלום.

"אחד הדברים שהספקתי בשנה וחצי האחרונות זה להעביר את תקציב המדינה בהיבט מגדרי. תקציב מדינת ישראל שונא נשים. איך מתקנים את זה? השנה היינו בפעם הראשונה אמורים להציג את התקציב בהיבטים מגדריים. זו הוכחה שזה נדרש. משרד החינוך היה נדרש להציג את נתוני המשרד שלו ולהציג שאחוזים בודדים הולכים לנשים והשאר לגברים. זה חוסר אחריות ועוול שמקבע את אי השוויון שיהיה פה לדורות. אסור לנו להמשיך להישען רק על תרומות", הוסיפה לביא.

עמוס צייאדה, מנהל אגף מוסדות תורניים במשרד החינוך ומייסדת 'מת"ן': "אנחנו תומכים במוסדות תורניים על תיכוניים. אנחנו תומכים גם ב17 מדרשות לבנות, 4 מתוכן משלבות שירות צבאית. נכון לנובמבר 2014, יש ירידה מ2013. זה נובע מהחלטת הממשלה שלא תשולם תמיכה בגין תלמידות חו"ל. לפני חודשיים התקבלה החלטה שמשיבה את התמיכה בתלמידות חו"ל. כמה כסף למוסדות גברים וכמה לנשים - אחוזים בודדים הולכים לנשים. אנחנו תומכים ביותר מ120 אלף תלמידים. 3% אחוזים מתוכם תלמידות".

הרבנית מלכה בינה - באתי לארץ לפני 40 שנה ולמדתי במוסד תורני פשוט למדתי 3 שנים והיו לי לפחות 30 מרצים ומתחום רק אישה אחת. הייתי מאוד בקשר איתה והיא הייתה בשבילי דגם. רכשתי הרבה תורה אבל אמרתי לעצמי שזה לא הגיוני שכל הידע והחכמה של הנשים זה לא רק בשביל ללמד בבית ספר ולא מעבר לא ברמות הגבוהות ביותר. אין שום סיבה שאישה לא תעשה את זה. התחלתי בעצמי למצוא קבוצות שיוכלו לקדם אותנו. התורה גדולה ורחבה וכוללת הרבה אושר, חכמה ודברי אלוקים ואין סיבה שכל אישה שרוצה לא תקבל באהבה וברצון בכל התחומים שבתורה.

ח"כ רות קלדרון: "אני תמיד הייתי מודרת, פעם כאישה ועוד פעם כחילונית. יש 100 מוסדות דת חילוניים שלא מקבלים מימון. יש כאן עוול. כרגע אנחנו במדינה לא קיימים, היועצים המשפטיים לא מכירים בכך שיש לומד חילוני שלומד תורה".