"המציאות בעולם ישיבות ההסדר מזכירה לי חורבן, מדובר בקטסטרופה", אומר הרב בן ציון אלגאזי, ראש מכון "צורבא מרבנן", הפועל לקידום לימוד ההלכה היישומית. הרב אלגאזי מאשים את עולם ישיבות ההסדר במה שמוגדר על ידו כבורות חמורה של תלמידי הישיבות. "תלמידי המסלול נמצאים בו כחמש שנים והם מסיימים אותו ללא כל מושג בהלכה היישומית. הם אינם מבינים מה הם מקיימים במשך כל המשך חייהם. זו בכייה לדורות", אומר הרב אלגאזי לכיפה.

"ניגשים אליי תלמידי חכמים שאין להם מושג הלכתי בדיני שבת, בהלכות טהרת המשפחה, בכיבוד הורים", הוא מספר על המקרים איתם הוא מתמודד. "הידע שמחזיקים תלמידי הישיבות בעולם ההלכתי הינו בבחינת שביבים, קטעים מכאן ומשם, שום דבר מסודר. זו בורות חמורה, זה חוסר ידע שפוגע בקיום המצוות היומיומי שלהם, במגוון רחב של תחומים", מסביר הרב אלגאזי.



לא מחפש אשמים

יצויין כי רוב בתי המדרש בישראל ורוב מוחלט מישיבות ההסדר, מקדישים את רוב סדר היום ללימוד גמרא בעיון ובבקיאות. כפועל יוצא, זמן מועט נותר לתלמידים לעיון בתנ"ך, בספרי מוסר ומחשבת ישראל וכל שכן ללימודי הלכה. חלוקת הזמן מעידה על סדר ההעדיפויות בעולם התורני בו מעדיפים את הלימוד העיוני-תלמודי על פני זה ההלכתי. הלך רוח דומה מאפיין את עולם הישיבות הליטאיות אל מול אלו הספרדיות, המעמידות את הלימוד ההלכתי במרכז סדר היום.

במקרים טובים יותר, כמו למשל בבית המדרש של ישיבת קרני שומרון, מונהגת שיטת ה"אליבא דהלכתא" (לימוד סוגיות עיוניות בגמרא תוך התייחסות למסקנות ההלכה הסופיות - א.פ) - אלא שגם שיטה זו איננה מאפשרת לימוד יסודי של יסודות ההלכה.

הרב אלגאזי מציין כי הוא איננו מחפש אשמים לבעיה החמורה וכי איננו יודע להצביע מיהם האשמים, אך לדבריו חייבים לתת מענה לבעיה הקשה.
כחלק מפתרון הבעיה מתכננים במכון "צורבא מרבנן" להשיק תוכנית לימוד קבועה בנושא הלכה. על פי התכנון בתוך כחמש שנים יקיפו הלומדים את כל הנושאים במדריך ההלכתי "שולחן ערוך". במכון מקווים כי באמצעות הבנת ההלכה יהפכו ההלכות לחלק מרכזי בחיי הלומדים, "אין לתאר את הערך הגדול שיש בהבנת הפרקטיקה ההלכתית" מסכם הרב אלגזי.