אתגר שילובם של החיילים הדתיים בצה"ל עמד במרכזו של יום עיון אשר נערך אמש (ד) ביוזמת מרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר אילן, תחת הכותרת "דתיים וחילונים בצה"ל - האתגר". יום העיון התקיים על רקע הנתונים המעידים על עלייה משמעותית במספר הקצינים והלוחמים הדתיים בצה"ל.

"העובדה שיש שילוב משמעותי יותר של הציבור הדתי בצה"ל, איננה בבחינת תופעה ייחודית בצה"ל", טען סגן הרמטכ"ל, האלוף בני גנץ, אשר השתתף בכנס. לדבריו, "המגמה מאפיינת את כלל החברה והמשק הישראלי. השילוב הזה חיובי בעיניי ואינני חושב לכל סוג של בדלנות. כמי שנמצא די הרבה שנים בצה"ל, אני יכול להעיד כי ההחלטות על חיזוק המורשת והדמוקרטיה זוהו כצורך של ממש לצה"ל ולא כמענה לאף סקטור".

קצין החינוך והנוער הראשי בצה"ל, תא"ל אלי שרמייסטר, ניצל את הדיון כדי לתקוף את התנהלות הרבנות הצבאית בכלל ומדור "תודעה יהודית" בפרט, זאת על רקע מה שהגדיר תא"ל שרמייסטר כחריגה מסמכותה של הרבנות אל סמכותו של חיל החינוך. "אנו מחוייבים לממלכתיות ולהצגת מגוון הדעות, כך שלא נעמוד מול החיילים ונציג אמת מזוהה עם איזושהי אידיאולוגיה", אמר קצין החינוך הראשי, "האחריות על הזהות היהודית בצה"ל מוטלת על חיל החינוך והנוער, זאת כדי לא לאפשר לאידיאולוגיות מכל סוג שהוא להיכנס למערכת החינוכית. אלה הכללים".



יותר ויותר חובשי כיפות מאישיים תפקידי פיקוד ולחימה

קצין החינוך הראשי הוסיף וניצל את הבמה כדי לתקוף את מנהגם של חלק מהחיילים הדתיים הנוטשים אירועים צבאיים בשל הופעת נשים, באומרו כי נוהג זה פוגע בלכידות הצבא. "זה פסול וזה קורה וזה מדאיג, הנזק יותר גדול ממה שלעניות דעתי היה קורה אם היו נשארים", אמר.

יחד עם זאת, טען תא"ל שרמייסטר תופעת שילוב הדתיים בצה"ל, איננה חדשה. "בצה"ל, מאז ומעולם, שירתו חילונים ודתיים כתף אל כתף ביחד ביחידות צבאיות. אני מסתייג מהמונח "השתלטות", מפני שהוא איננו נכון. צה"ל פותח את שעריו בפני אוכלוסיות שונות, דתיים וחרדים. יותר ויותר חובשי כיפות מהציונות הדתית הולכים לתפקידי פיקוד ולחימה, המוטיבציה בהחלט גוברת", אמר.

הרב רונצקי: לא עסקנו בהחזרה בתשובה

הרב הצבאי הראשי היוצא, תא"ל (במיל) הרב אביחי רונצקי, לא התרשם מהנתונים שהוצגו באמצעי התקשורת. "מתוך ההיכרות האישית שלי עם הצבא, הנתונים שונים לגמרי. התופעה של השתלבות ציבור גדול מאוד של בוגרי ישיבות ומכינות כמפקדים בצבא, איננה מדוייקת והחששות מפני איזושהי השתלטות - הם דמיוניים", אמר.

הרב רונצקי הכחיש בדבריו את הטענה לפיה הרבנות נגעה בתחומים הקשורים לחזרה בתשובה ואף טען כי בצה"ל של היום ישנו צורך אמיתי בחיזוק הזהות היהודית, כאמצעי להצלחה במלחמה. הוא עוד הוסיף וטען כי החיילים הדתיים מחטיבת "כפיר" אשר הביעו עמדה פוליטית, מהווים קומץ שולי - ואותם הוא מגנה.