יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב, התייחס אתמול (ב) במהלך דיון בוועדה, לעובדת היותו של המקום המכונה "הכותל הקטן" מוזנח ולא מטופל: אין שילוט ברחוב המוביל, הזנחה וחוסר ניקיון, תאורה לא תקינה ועראית, אין שולחנות וכיסאות ואין אישור להכנסת ספרי תורה, תקיעת שופר וכיוצא בזה.

ה"כותל הקטן" הינו קטע מקיר התמך המערבי של הר הבית, מתקופת בית שני, שאיננו מכוסה באבנים. הוא ממוקם 175 מטרים מצפון לרחבת הכותל המערבי ובצמוד לשער הברזל והוא נחשב למקום השני מחוץ להר הבית עצמו מבחינת קרבתו לקודש הקודשים, בו יכולים יהודים להתפלל.

לדיון בכנסת הוזמנו נציגי רשות העתיקות, נציגי משרד ראש הממשלה המופקדים על האתרים הקדושים, נציגי העיריה, משטרת ישראל, נציגי משרד התיירות והקרן למורשת הכותל ועוד על מנת למצוא גוף או רשות שתיקח אחריות על האתר ותדאג לטיפול לו הוא ראוי. "זאת בושה גדולה לעם היהודי שיש תחת ידו את אחד המקומות הקדושים ביותר, אם לא למעלה מזה, שאינו מושגח ומטופל על ידי אף גורם", אמר ח"כ אורלב.



נציג משרד התיירות אשר השתתף בדיון, טען במהלכו כי לא ניתן לקיים במקום הרחבה מאחר ומתגוררת בסמוך כ-17 משפחות ערביות והמקום משמש להם למעבר. כמו כן, הכותל הקטן נמצא בסמוך להר הבית ומכאן הרגישות כי ביצוע עבודות במקום עלול לפגוע בסטטוס קוו. נציג רשות העתיקות סיפר בוועדה כי לאחר החגים תכנס לאתר חוליה שתשמר ותפעל לשימור הקיר ותייצב את מה שניתן מבחינתם.

להקים ועדה בין משרדית לטיפול במקום

"מדובר באחד המקומות המקודשים ביותר לעם היהודי. ישנם במקום בעיות רבות שיש לפתור אותם כראוי למקום שכזה", אמר ח"כ אורלב בדיון. "הועדה מודעת לרגישות הרבה הקשורה במקום ועל כן סבורה שעל הממשלה לקבל החלטה באשר להתנהלות הראויה של האתר הקדוש ולהתייחס לבעיות הקשורות לקיום תפילה בציבור במקום זה", הוסיף.

עוד ציין ח"כ אורלב כי "הועדה קובעת כי במצב הנוכחי אין אף רשות שלטונית אחת אחראית על המקום כפי שנהוג במקומות הקדושים אחרים. לדעת הועדה ראוי שראש הממשלה יקבע כי הקרן למורשת הכותל תהיה הרשות האחראית לכותל הקטן ובכלל זה להקים ועדה בין משרדית קבועה בראשות הקרן על מנת לטפל במקום".