הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים" בירושלים ורב הישוב בית אל, העביר בימים האחרונים חיזוק הלכתי למסע ההסברה השנתי של אגודת "צער בעלי חיים", הפועלת נגד שחיטת תרנגולות במנהג ה"כפרות" השנתי הנוהג בערב יום הכיפורים.

במכתב שהעביר הרב אבינר לאגודה, טוען הרב כי המנהג בו ניתן להטיל את חטאי האדם על תרנגול או תרנגולת בטרם שחיטתם, נחשב ל"אמונות טפלות". לדעת הרב, בהתבסס על פסק ה"שולחן ערוך" בעניין, יש להעדיף מתן צדקה כפדיון כפרות סמלי בערב יום הכיפורים. לדברי "צער בעלי חיים", הרב הראשי יונה מצגר נענה אף הוא לקריאת אגודת צער בעלי חיים, אך הסתפק בפנייה לכל הרבנויות הראשיות בארץ בבקשה "לשמור על יחס נאות לעופותיהם אלו המיועדים לכפרות".

"כיוון שלא מדובר בחובה גמורה אלא במנהג, ולאור בעיות כשרות וצער בעלי חיים, ולאור דברי כל רבותינו שהובאו לעיל, יש להמליץ ולהעדיף לעשות כפרות על ידי כסף ולקיים מצווה גדולה לפרנס עניים", כתב הרב אבינר. עוד ציין הרב כי גם הרב יצחק כדורי, שהיה בכיר המקובלים, "אמר שבגלל צער בעלי חיים ובעיות כשרות הוא מעדיף את הצדקה. אין כל סיבה להתאכזר על התרנגול. איך עושים מצווה על ידי דבר שהוא לא טוב?".

"גם אנחנו נהיה יותר טובים ונעשה תשובה, ובהקשר הזה - מנהג הכפרות זה מנהג ישן, כבר כמה מאות שנים. אמנם יש ברבותינו שלא שבעו נחת מזה, כגון שולחן ערוך עצמו שאומר שזה דרכי האמורי, במלים פשוטות - אמנות טפלות".

מתנדבי אגודת צער בעלי חיים צפויים להפיץ השבוע עותקים רבים מדבריו של הרב אבינר, במסע ההסברה שיקיימו בימים הקרובים בשווקים של תל אביב.