"זו אמירה עצובה, אטימות לב כלפי עשרות אלפי חיילים שהתגיירו בשורות הצבא למן תקופת הרב גורן. בעת שאנחנו מזדעקים על ילדי העובדים הזרים, אנחנו שוכחים את ילדינו שלנו", כך אומר בשיחה עם כיפה האלוף (במיל) אלעזר שטרן, לשעבר ראש אגף כוח האדם בצה"ל ואבי תהליך הגיור הצה"לי, בתגובה לעמדת הפרקליטות אשר הוצגה היום (ב) בבג"ץ.

כזכור, במסגרת דיון בבג"ץ אודות רישום גרים לנישואין בישראל אשר התקיים הבוקר בעקבות עתירת מכון עתים, טענה נציגת הפרקליטות בדיון, עו"ד יוכי גינסין, כי במערך הגיור של צה"ל לא מכהנים דייני גיור , כך שלמעשה כל מי שהתגייר בצה"ל צריך לקבל אישור של הרבנות אף על פי שההליך הזה לא התקיים. "כל הגיורים שבוצעו בצה"ל אינם תקפים", החליטה עו"ד גינסין, להפתעת השופטים ומגישי העתירה.

"אני כמעט בטוח שנציגת הפרקליטות, עו"ד גנסין, איננה מכירה את החומר כיוון שהגיורים בצה"ל נעשו כולם בסמכות וברשות הן של הרבנות הראשית וברשות הרבנים הראשיים לישראל", אומר שטרן, אשר השתתף בהגשת העתירה בשיתוף מכון עתים.

שטרן אף מאשים את עו"ד גנסין בכך שבחרה לעסוק בנושא תהליך הגיור הצה"לי כדי להתחמק מהדיון. "אני מאמין שהיא בחרה לעסוק בגיור הצה"לי כדי להתחמק מהדיון המרכזי והוא כיצד המדינה מתמודדת עם העובדה שהרב שרמן מבטל את גיורי הרב דרוקמן, או שרבנים אלו פוסלים את גיוריהם של רבנים אחרים", אמר.

"הגיור הצה"לי הוא פנינה במערך הגיור"

יו"ר מפלגת "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, הגיב לדברי נציגת הפרליקטות, באומרו כי "הטלת הדופי בגיורי צה"ל היא הוצאת דיבה הן על המתגיירים והן על המגיירים. מהיכרות קרובה עם הנושא אני יודע שהגיור הצה"לי הוא פנינה במערך הגיור".

חברו לסיעה, ח"כ זבולון אורלב, אמר מוקדם יותר כי "כל מי שלא מוכן להכיר בגיור חיילים בצה"ל על ידי הרבנות הצבאית הוא כופר בעיקר ועוכר ישראל". לדבריו, "השירות בצה"ל שנועד להגן על מדינת ישראל הוא מהמעשים היהודיים הנעלים ביותר וכל הכופר בכך משים עצמו כעוכר ישראל. אני קורא לרשויות החוק - הרבנות הראשית והרבנות הצבאית להסדיר את יהדותם של החיילים לאלתר ולהימנע מרעידת אדמה שתפגע אנושות במעמד הרבנות הראשית בישראל".

הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד מכון עתים ומגיש העתירה הבוקר בג"ץ, מסר כי "עמדת המדינה כפי שיוצגה בדיון היום על ידי עורכת הדין גנסין, היא שערוריה! המדינה מטילה ספק בתוקף של אחד המפעלים הציוניים החשובים ביותר בעשור האחרון. נראה שהקו שהובילו אך ורק רבנים קיצוניים הפך לקו הרשמי של המדינה".

לדברי הרב פרבר, "היום נחשף מצב אבסורדי לפיו גם המדינה לא עומדת מאחורי הגיורים של עצמה. אנו צופים שמחר בבוקר נוצף במכון עתים בפניות מחיילים שלא יידעו מה הסטטוס שלהם. אנו קוראים לרבנים הראשיים, לרמטכ"ל ולשר המשפטים להצהיר כי הרבנות מכירה בכל הגיורים שנעשו בצה"ל".