מסקר חדש שערכה עמותת "נגישות ישראל" לקראת הימים הנוראים, עולה כי רוב בתי הכנסת בישראל - 64% במספר - אינם נגישים. הסקר, אשר התבסס על בחינת נגישותם של 40 מבתי הכנסת בעשר ערים שונות בישראל, מצביע על כך שכ-20% מהאוכלוסייה ובתוכה מוגבלי ניידות ולקויי שמיעה, לא יוכלו להגיע לתפילות ראש השנה ויום הכיפורים.



כאמור, מנתוני הסקר מתברר כי 64% מבתי הכנסת בישראל אינם נגישים לאנשים עם מוגבלות: 43.5% נמצאו כלא נגישים, 20.5% נמצאו כלא נגישים בעליל, 28.5% נמצאו כנגישים חלקית ורק 7.5% נמצאו כנגישים. כמו כן, 85% מבתי הכנסת אין נגישות פיזית לעזרת נשים, ב-93% מבתי הכנסת אין נגישות לבמת התפילה וב-7% מתוך בתי הכנסת הנגישים, מתפללים בישורת ולא על במה נגישה.

בעקבות ממצאי הסקר הגישה עמותת "נגישות ישראל" מכתב לשר הממונה על שירות הדת, יעקב מרגי, ולשר הפנים, אלי ישי, בדרישה כי יפעלו ויתקצבו תוכנית רב שנתית מקוצרת, להנגשת בתי הכנסת בישראל.

"לא יתכן שמאות אלפי אזרחים המבקשים לממש את אמונתם בחגים לא יוכלו לעשות זאת, או שיאלצו לעשות זאת בתנאים לא אנושיים", אומר יובל וגנר, יו"ר העמותה. "לא יתכן שזה יהיה המצב במדינת ישראל מדינת היהודים, לא יתכן שדווקא הקשישים והאנשים עם המוגבלות לא יוכלו להתפלל בבתי הכנסת".