על מה אבדה ה"ארץ"?

כבר כמה זמן שהשבתות שלי לא נראות אותו דבר. נכון שיש סעודות משפחתיות, יש זמן לנוח, לאגור כוחות, אבל בכל זאת, משהו השתנה. רק השבת הבנתי מה קרה: "ארץ ישראל שלנו" הפסיק להופיע בבית הכנסת שלי.

מה קרה לו, לעלון הכתום? כיצד נעלם לו בלי לומר שלום (אמיתי, לא מדומה)? איפה עוד נוכל לקרוא הצעות ייעול לממשלת נתניהו לצד עדכונים על הנעשה במוזיאון גוש קטיף? איפה עוד נקרא ראיונות בלעדיים עם ח"כ מיכאל בן ארי? איפה עוד נצטייד בדבר תורה שבו גם פרשת תזריע-מצורע מתקשרת לארץ ישראל?

המדור פונה בקריאה נרגשת לעלון- אנא, חזור לבתי הכנסת.

אס"ק

אווירת סוף שנה בעלוני השבת. לקראת ראש השנה הארוך הצפוי לפקוד אותנו בשבוע הקרוב, הרשו לעצמם העלונים לנוח מעט. ב"עולם קטן" יוחד העמוד האמצעי לארבע כתבות קטנות בנושא עין טובה, ובעמוד שאחריו הופיעה כתבה על ציפורים נודדות - רחוק מלהזכיר את ימי הכרומו העבים משופעי הכתבות והמדורים, קורה שיש גם שבתות כאלה. גם ב"מצב הרוח", מסתבר, לא ממש עמלו על הוצאת העלון השבת: שתי הכתבות המרכזיות בעלון סיקרו את פעילותה של תנועת "נאמני תורה ועבודה", האחת אודות כנס של התנועה שנערך לפני כמה חודשים ומשום מה החליטו במערכת לפרסם כעת את הכתבה עליו, והשנייה על חוברת חדשה בהוצאת התנועה. עם כל חיבתי ל"מצב הרוח", קצת מוזר לקרוא עלון בו שתי הכתבות המרכזיות מוקדשות לפעילויותיה של תנועה אחת, חשובה ככל שתהיה. אולי עדיף לפזר קצת את הסיקור החיובי של התנועה, או לפחות ללכת עד הסוף ולהכריז על איחוד עם "עת לדרוש"?

המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפושיה

הכל התחיל ב"מעייני הישועה". לאחר שנים בהן התרגלו הקוראים לפינתו הקבועה של הרב אבינר בפתח העלון, השבת נעדר הרב אבינר ובמקומו כתב את הפינה הרב חיים דרוקמן. הדאגה תפסה תאוצה כאשר נתגלה כי ב"באהבה ובאמונה", שם כותב הרב אבינר בעמוד האחורי בקביעות, התפרסם מאמר ממוחזר על הריגת גוי, שנכתב בתשנ"ט. על אף שבשו"ת הסלולרי שמו של הרב אבינר הופיע, היעדרותו משתי פינותיו הקבועות מדאיגה ומפתיעה. מה קרה לרב אבינר? האם הכתיבה השבועית הפכה לעול? האם זו סתם חופשה לקראת הימים הנוראים? לעלונים פתרונים.

ההצגה חייבת להימשך?

מי כמו "מצב הרוח" יודע לתת שירות טוב לקוראיו הנאמנים. השבת הקדיש מנחם רהט את טורו לחרם האומנותי על היכל התרבות באריאל. לאחר שהביע את התנגדותו לחרם, הקדיש רהט שליש מן הטור לפירוט כל ההצגות המופיעות כיום בהן מופיעים אמנים שהצטרפו לחרם. "רשימת הקלון", כדברי רהט, כוללת כמה עשרות הצגות (חלקן עם שם מצונזר, כגון הצגה של גילה אלמגור שרהט עידן מעט את שמה). נעים לגלות שהעלון מכיר ומוקיר את קוראיו ואת דפוסי הבילוי שלהם, ולצד מדור רכילות וביקורת מסעדות אף מזהיר אותם מפני הצגות לא רצויות.

מחלוקת לשם שמים

בהלכה כמו בהלכה, היה זה רק עניין של זמן עד שניחשף למחלוקת הלכתית בשו"ת הסלולרי. השבת ב"מעייני הישועה" נשאל הרב שמואל אליהו האם צריך להפריש תרומות ומעשרות מנענע. תשובתו: "להפריש בלי ברכה". כמה שורות לאחר מכן נשאל הרב אבינר את אותה שאלה והשיב בצורה שונה לחלוטין: "לא. אינם מזון אלא חומרי טעם ותבלין". נעים לגלות שבתוך כל המחלוקות והסערות של רבני הציונות הדתית, ניתן למצוא עוד ויכוחים פשוטים על עישור עלי נענע. תבואו כל שבת.

לתגובות ולהדלפות: mealel@kipa.co.il