ספרו החדש של המדען המפורסם בעולם, סטיבן הוקינג, קובע בהתבסס על תיאוריות חדשות כי התרחשות המפץ הגדול הייתה בלתי נמנעת בשל חוקי הטבע - ועל כן, לא בהכרח שאלוהים היה מעורב בבריאת העולם.

מדובר במסקנה המנוגדת לתיאוריה קודמת של הוקינג משנת 1988, שהובאה בספרו "קיצור תולדות הזמן", שם טוען הוקינג כי אין סתירה בין עצם קיומו של אלוהים או יישות אלוהית לבין ההבנה המדעית של היקום ותהליך היווצרותו. "אם נגלה תיאוריה שלמה, זה יהיה ניצחון אולטימטיבי של התבונה האנושית - משום שאז יהיה עלינו להתוודע לתודעה של אלוהים", כתב.

בספרו החדש, The Grand Design , טוען המדען אחרת. "מכיוון שיש חוק כמו הגרביטציה, היקום יכול ועתיד ליצור את עצמו יש מאין. יצירה ספונטנית היא הסיבה לכך שיש משהו במקום לא-כלום, הסיבה לכך שהיקום קיים ושאנחנו קיימים", כותב הוקינג, אשר טוען בקטעים אחרים בספרו כי אין מקומו של אלוהים בבריאת העולם - איננו הכרחי.



סטיבן הוקינג (64) אשר נחשב למדען המפורסם בעולם, סובל מגיל צעיר ממחלת ה-ALS, מחלת ניוון השרירים הפוגעת בתאי העצב האחראים לתנועה. המחלה הותירה את הוקינג משותק כמעט לחלוטין והוא מסוגל לתקשר עם הזולת ולכתוב את ספריו באמצעות מערכת משוכללת המתרגמת את תנועת עינו לסינתיסייזר של קול. בעבר אמר על עצמו כי הוא איננו "דתי במובן המקובל" וכי הוא מאמין ש"היקום מושלט על ידי חוקי הפיזיקה. ייתכן והחוקים חוקקו על ידי אלוהים, אבל אלוהים לא מתערב ומפר את החוקים".

"פעולות הקב"ה נעשות במסגרת חוקי הטבע"

פרופסור נתן אביעזר, פיזיקאי ישראלי בעל שם עולמי הנמנה עם ראשי המארגנים של כנס תורה ומדע הנערך מדי שנה, מסביר בשיחה עם כיפה כי ספרו של הוקינג למעשה איננו מחדש דבר. "התאוריות הללו ידועות כבר עשרות בשנים. הוקינג לא הוכיח שהקב"ה לא ברא את העולם, אלא טען שניתן להסביר את בריאת העולם מבלי להזדקק לקב"ה", אומר פרופ אביעזר, אשר מציין כי "הכלל הנקוט בידינו הוא ש"עולם כמנהגו נוהג" ושפעולות הקב"ה נעשות במסגרת חוקי הטבע".

פרופ אביעזר, מחבר הספר "בראשית ברא" אשר מיישב את הסתירות הקיימות לכאורה בין המדע ובין התורה לגבי בריאת העולם והתפתחות החיים התבוניים, מסביר כי הניסים אשר מחולל הקב"ה נעשים בתוך חוקי הטבע, אלא שהתזמון הייחודי שלהם הופך אותם ל"ניסים". "קריעת ים סוף, למשל, איננה מהלך פלאי אלא סוג של הוריקן אשר קורה מעת לעת", מסביר פרופ אביעזר, "הנס בא לידי ביטוי בכך שהים נקרע כשעם ישראל היה צריך אותו - וחזר לקדמותו מיד לאחר מכן".

"אדרבה, ספרו של הוקינג רק מחזק את אמונתנו בקב"ה. כפי שהציע הרמב"ם, להתבונן בטבע ולגלות את חכמתו של הקב"ה ומתוך כך לקיים את מצוות אהבת השם", אומר פרופ אביעזר.