אם עד היום הגעתם לקברי הצדיקים בכדי להתפלל, תשמחו לשמוע על תוכנית חדשה העתידה להוסיף למבקרים בקברי צדיקים מגוון אטרקציות וחידושים. על פי התוכנית החדשה יהפכו קברי הצדיקים בגליל ל"ציר רוחני" שיכלול, בנוסף לביקור בקברי הצדיקים עצמם, טיולי אופניים, מסלולי הליכה, פארקים ועוד.

התוכנית החדשה, "בנתיבי צדיקים", מיושמת על ידי קק"ל, הרשות לפיתוח הגליל והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, מכוונת מלכתחילה לקהל רחב של מבקרים ולאו דווקא לציבור הדתי. פיתוח האזור בין חצור הגלילית צפת ומרום הגליל יכלול בין היתר פיתוח יקבים, מחלבת עזים, גלריות, בתי בד ואפילו אומגה חדשנית באזור מחניים. זאת לצד קברי הצדיקים הפופולאריים ביותר כמו קברו של רבי שמעון בר יוחאי, רבי יונתן בן עוזיאל, קבר חוני המעגל, וציון קברו של האר"י.



עד היום השקיעה קק"ל 11 מליון שקלים בתכנית, המשרד לפיתוח הנגב והגליל וגופים נוספים הוסיפו כ-7 מליון שקלים נוספים. בגופים המובילים את הפרויקט כבר חולמים על כך שמעבר לחיזוק האזור בקרב הקהל הישראלי, יהפוך אזור מרום הגליל אטרקטיבי גם בחו"ל וימשוך אליו תיירות קבלית-מיסטית בינלאומית.

בגופים המארגנים רואים את החשיבות בפיתוח התוכנית ואת הפוטנציאל הרב בפיתוחה שכן לרוב הביקור בקברות צדיקים איננו ביקור חד פעמי, אלא פעולה חוזרת ונשנית. בתוכנית מתכוונים לגייס גם שגרירים שיעזרו לחזק את התיירות הבינלאומית במקום. בין היתר עלה שלמה של הזמרת מדונה כבעלת יכולת למשיכת אנשים. במסגרת הפעולה השיווקית מתכננים לארח את הזמרת באזור בתקווה שכך יצטרך האזור למפת התיירות הבינלאומית.

"התוכנית מהווה נקודת מפנה במרחב הגליל בדגש דתי-מיסטי, תוך מתן שירות לציבור הרחב של המבקרים מהארץ ומחו"ל הנמשך לנושאים אלו" אומר משה דוידוביץ מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל. "התוכנית מתמקדת בחיזוק מסדרון אקולוגי ירוק על כל מרכיביו- יערות ונחלים ותוואי שטח שונים ובהקמת פארקים מטרופוליניים. פיתוח כפרי תיירות ומכלול מוצרי תיירות ונופש בשטחים הפתוחים. כל אלו יהוו חיזוק כלכלי-חברתי לתושבי הגליל על כל מגזריהם".

הגעה לקברי צדיקים אינה בהכרח דבר דתי

"המטרה של הפרויקט היא ליצור שינוי, פיתוח, וקידום תשתיות בתחום תיירות הטבע והתיירות הכפרית" מספר לכיפה ד"ר עמרי בונה, מנהל מרחב צפון בקק"ל וחבר ברשות לפיתוח הגליל. "אנחנו מעוניינים ליצור ציר בכך שאנשים שיגיעו לאיזור בשביל קברי צדיקים יישארו גם בשביל אתרים היסטוריים, שמורות הטבע והמעיינות הרבים. המטרה של הפיתוח היא ליצור תמריץ לבוא ולבקר ולהאריך את משך השהות כשהם מגיעים. שם המותג "בנתיבי צדיקים" נבחר בגלל הריבוי של קברות הצדיקים במקום ובגלל מספר המבקרים הרב שמגיע לצפון בגללם"

בונה מסביר כי אחת מהמטרות בפרויקט היא מטרה כלכלית- החייאת היישובים בצפון שמוגדרים כ"בינוניים" מבחינה כלכלית-תעסוקתית, והבאת יזמים על ידי עידוד התיירות. המטרה לדבריו היא העצמת התיירות הקיימת. "מי שמגיע לצפת בשביל לבקר קברי צדיקים יימצא עכשיו עוד דברים לעשות באיזור". בונה מדגיש כי הפרויקט לא מכוון לציבור הדתי "הפרויקט מגוון במטרותיו ועוסק גם בקברי צדיקים אבל לא רק. הרבה אנשים שכלל אינם דתיים מגיעים לקברי צדיקים מתוך משיכה קבלית-מיסטית ובניגוד למה שמקובל לחשוב הגעה לקברי צדיקים אינה בהכרח דבר דתי".