דו"ח שבועי

השבוע החולף היה מרובה אירועים פנים מגזריים שעוררו דיונים ברומה של מדינה. יחד עם העובדה כי השבת ציינו את שבת חנוכה הראשונה, נדמה כי לעורכים היתה השבוע דילמה הפוכה - לא על מה לכתוב, אלא על מה לא לכתוב... כך שלמעשה כמעט בכל עלון היתה התייחסות אקטואלית לאירועים האחרונים וגם התייחסות כלשהי לחג - מי בכתיבה על גבורה מסוגים שונים, מי על פרסום (הנס), ענייני האור (הן במשמעותו האמיתית והן בביטוי המושאל), מי סתם על הלכות החג, ועוד כהנה וכהנה. ורק "עולם קטן", הגדול מבין העלונים, מצא לו מקום לשלב (כמעט) הכל יחד.

שירבו זכויותינו

אז נפתח בחידושים של השבוע: עיתון העונה לשם "ישראל שלי", היוצא לאור ע"י אירגון זכויות האדם ביש"ע (אורית סטרוק ושות) ובתמיכת הפורום המשפטי (נחי אייל ושות), שמטרתו להוות קונטרה לאירגוני זכויות האדם של השמאל לרגל שבוע שכיויות האדם. ככל הנראה העיתון הוא חד פעמי. אך מספר הערות לי בדבר: א. חבל שלא מצאו דרך טובה יותר להפיצו מאשר בבתי הכנסת, שכן הוא ממש לא בא בטוב להיפרס באמצע ההלל. ב. חבל שגנבתם את שם העלון מבית ערוץ 7, שבעבר הוציאו עיתון בעל שם דומה לתקופה קצרה, עם מטרה דומה חלקית ג. כמה עלונים/עיתונים בעריכת חגי הוברמן נגזר עלינו לקרוא בשבת אחת בבית הכנסת?

ראשו עטרת פז

עלון חדש נוסף שהגיע מבית הדפוס הוא החוברת "עיטורי אביב", מבית ישיבתו של הרב מיכה הלוי בת"א. המיני-חוברת הזו דומה באופן מפליא ביותר לחוברת של ישיבת "הר המור" - כולל העיצוב, הפורמט, התכנים, ועמוד החדשות האחורי. שם החוברת מזכיר מעט את שם החוברת "עיטורי כהנים" שגם בה מחידושי תלמידי ורבני הישיבה המוציאה אותה לאור - "עטרת ירושלים" (ועל הדמיון והקשר בין הישיבות הללו - אכמ"ל). המעלעל מבטיח בלי נדר לעקוב ולראות מה יעלה בגורלו, ומה תהיה תדירותו.

מקורי המקורי

חידושים נוספים שהיו לנו השבוע - העלון "מקורי" חזר סוף סוף לגודלו המקורי כבתחילת דרכו (בלי להכליל את תקופת האיחוד עם "עת לדרוש"). כמו כן, ב"שבתון" לראשונה הובא מאמר הלכתי נטו על ענייני החנוכה. וחידוש נוסף מבית "שבתון" - לראשונה בעלוני השבת יוגרל שבוע הבא פרס גבוה כסוף שבוע זוגי בכינר לפותרים נכונה את החידה השבועית.

דה-זוו

אולם לא רק חידושים היו לנו השבוע אלא גם כפילויות. אבי רט פרסם שני מאמרים שונים בשני עלונים שונים - "מקורי" ו"השבת". ב"ראש יהודי" כנראה לא קראו את הביקורת שלנו בשבוע שעבר, וגם הפעם פרסמו ראיון עם אחד מכותבי העלון ו"רבני הבית" של התנועה, במטרה ליח"צן ספר חדש שכתב הרב חגי לונדין. גם סיפורו של יוני לביא שהובא ב"באהבה ואמונה" פורסם כבר בעבר, בשינויים אלה ואחרים, ב"עולם קטן" (אם כי לא במסגרת התחרות של פרסומי ישראל שבשמה הסיפור הובא כעת) .

סקופ השבוע

אך זה לא הכל. במדור הברנזה של "מצב הרוח", פורסם האייטם הבא: "מזל טוב... לאברהם דובדבני (דובדב) יו"ר הקרן הקיימת לישראל, לאירוסי הבן". אז לידיעת הקורא רז קיל: דובדב (עדיין) לא יו"ר הקק"ל אלא רק "יו"ר עמית של הדירקטוריון וסגן יו"ר הקק"ל" בעוד אפי שטנצלר הוא היו"ר. אך חמור מכך, בנו של דובדב (עדיין) לא התארס. ממידע שנמסר למעלעל הידיעה גרמה למבוכה רבה אצל מושאי הפרסום הזה במקומות בו הם התפללו בשבת.

שטות השבוע

אחרי ששמעתי השבוע ממישהו שהוא מחכה כבר בכיליון עיניים לאדם שילקט את השו"תים הסלולאריים לכדי ספר, כבר חשבתי השבוע לוותר על הפינה. אולם לא יכלתי אחרי השטו"ת הבא מתוך "עולם קטן" - "כבוד הרב, שמי ***** בת ***** ואני רוצה לדעת אם ומתי יהיה לי זיווג? הרב שמואל אליהו: אני לא נביא. צריך להתאמץ על זה, וד יעזור". ואגב, מי שכן התנבאו השבוע היו אנשי "ארץ ישראל שלנו", עם הכותרת מהעמוד הראשון: "אלפים יבקרו במוזיאון גוש קטיף בחנוכה".

בימים ההם בזמן הזה

ולסיום, פרוייקט מיוחד ספיישל לחג (גם לנו מותר, לא?). עלעלנו קצת בארכיון המדור, ניקינו אבק מהתאים האפורים במוח, וניסינו להרכיב לקהל הקוראים הנאמן רשימה של העלונים שהיו ואינם עוד איתנו כיום. הרשימה לא כוללת עלונים חד/דו-פעמיים ו/או עלונים שיצאו כחלק מקמפיין בחירות או קמפיין פוליטי וכן עלונים מקומיים. כמו כן, היא מסודרת ע"פ א"ב ולא ע"פ סדר כרונולוגי זה או אחר:

ארגמן, ביום השביעי (עלון ערוץ 7), דרכה של תורה, השבת ע"פ קרליבך, ובלכתך בדרך, ונטעתים (הוחלף חלקית ביש"ע שלנו), זוג או פרד, להבה, לכתחילה, מידה טובה, מסביב לשולחן, מעיין השבוע, סיוון, ציונות דתית ריאלית, קול אליהו, קול השבת (של רדיו "קול חי", שבגילגולו הנוכחי הוא "השבת" של "צוהר"), שבת אחים, שחנשים (אם כי כיום מופץ לעיתים במייל), שמעו ותחי נפשכם.

ניתן להוסיף לרשימה גם את העלונים האלו, שלא הופיעו כבר זה זמן, וכנראה גם אותם ניתן כבר יהיה בקרוב להגדיר רשמית כז"ל: קולך, קוממיות, מכון המקדש, תלמי גאולת עם ישראל. (ותודה לנ.ר. ולי.א.).

ומכיוון שבוודאי שכחנו מי מהעלונים. נשמח אם תיידעו אותנו ונשלים את החסר בשבוע הבא אי"ה. זאת כרגיל ע"י טקבוק או מייל mealel@kipa.co.il