מתי בפעם האחרונה ראיתם חסידים מכל הזרמים והפלגים, ליטאים מעונבים ומסודרים ועשרות כיפות סרוגות שותים יחד וודקה חריפה, רוקדים לצלילי ניגון ישן נושן ומאזינים לדבר תורה חסידי של הרב יהושע שפירא?

המראה הדי נדיר הזה התקיים אתמול במוצאי השבת בבנייני האומה בירושלים. המאורע הוא י"ט בכסלו, ראש השנה לחסידות אליבא דחסידות חב"ד.

אכן, בכל הארץ יש התוועדויות המוניות המציינות את יום שחרורו של האדמו"ר הזקן מבית המאסר בסנט פטרבורג ברוסיה הקרה, אבל נראה שההתוועדות בבנייני האומה הייתה קצת שונה מכל השאר. ראשית, הקהל המגוון. נדמה שלא היה זרם דתי (אורתודוקסי, כמובן - וגם זה הישג בפני עצמו) שלא היו לו נציגים בכינוס המסורתי. ומלבד הגיוון של הקבוצות, כמות הכיפות הסרוגות בקהל הייתה ניכרת ובולטת לעין. ואפילו על הבמה ניתן היה למצוא נציג משלנו, ראש ישיבת הסדר - הרב יהושע שפירא.



לצד אותו שולחן מרכזי בו ישבו רבנים מהציבור החרדי כמו הרב גרוסמן ממגדל העמק, הרב הראשי לישראל הרב עמאר, הרב אשר דייטש מגדולי רבני חב"ד, הרב יואל כהן "החוזר" (על שם שהוא חוזר על שיחות הרבי במדויק), ישב הרב עם הכיפה הסרוגה הגדולה, ראש ישיבת רמת גן, הרב שפירא.

מהלך רוחני חדש?

זה כבר כמה שנים שנוצרת מגמה רוחנית מעניינת בין בתי המדרש של הכיפות הסרוגות לישיבות חב"ד. ישיבת רמת גן והעומד בראשה, הם בין הגורמים המרכזיים לאותה מגמה של חיבור. אבל לא רק ישיבת רמת גן, לימוד החסידות הפך מזמן לחלק בלתי נפרד מהלימוד בבתי המדרש של חלקים גדולים מהציונות הדתית.

ומה קורה בחב"ד? איזו ישיבה בחב"ד מקדמת את המפגש בין תלמידי הרב קוק לתלמידי הרבי מליובאוויטש?

התשובה היא שלא מדובר בישיבה אלא בארגון ממוסד עם פעילים ותקציבים בשם: "תורת חב"ד לבני הישיבות". הגוף שמטרתו - להפיץ את החסידות לבני הישיבות מהציונות הדתית, אחראי לחוברות בשם "מעיינותיך" המכילות מאמרים בנושא החסידות בשפה פשוטה ומופצות בישיבות. כמו גם להעברת שיעורי חסידות במוסדות החינוך הדתי לאומי, והם גם אחראים לאותם ערבי חסידות כמו ההתוועדות בבנייני האומה במוצאי השבת האחרון שרבים ממשתתפיה היו תלמידי ישיבה מהציונות הדתית.

בראש הארגון עומד משה שילת (34) שמנצח על כל הארגון בכישרון רב. שילת הוא בנו של הרב יצחק שילת מישיבת ההסדר מעלה אדומים. בהתוועדות בבנייני האומה אי אפשר היה לדבר איתו, האולם היה מלא מפה לפה, גם ביציע לא היה מקום ובחוץ עמדו בתור, בקור הירושלמי, עוד עשרות אנשים שרצו להיכנס. שילת התרוצץ ממקום למקום לראות שהכול דופק כמו שצריך. רק בסוף הוא שיחרר כמה מילים למראה המעגלים הגדולים ואמר שמדובר ב"חוויה רוחנית מיוחד ונדירה". לדעת שילת ההתוועדות בבנייני האומה מבטאת רחשים עמוקים בתוך הציבור הדתי לאומי וגם בציבור החרדי והחב"דניקי "הצמאים למעיין חדש של החסידות".

אז האם נוצר כאן מהלך רוחני חדש? האם מדובר בהתחלה של טישטוש ההבדלים בין זרמים ומגזרים שונים? לפי הריקודים בבנייני האומה נראה היה שאין הבדל בין לובשי החולצות הלבנות לחובשי המגבעות. או שמא מדובר בסוג של מאורע חד פעמי שבו כולם נוטים לשכוח את המחלוקות האידיאולוגיות וההלכתיות בהשפעת השמחה החסידית, המוזיקה והוודקה? ימים יגידו.