למה החלטה על מניעת הריון צריכה אישור של רב? למה הזוג בעצמו לא יכול לקחת את האחריות על החלטה זו? הרי האדם מכיר את עצמו ולעיתים לאדם יש חסרון/קושי לגדל בנחת מספר רב של ילדים..



תשובה

שלום וברכה, אחת המצוות היסודיות שהינה מצווה חיובית הינה מצוות פרו ורבו ונוספו עליה מדברי נביאים וקבלה לא תוהו בראה לשבת יצרה וכן מצוות לערב אל תנח ידך. קשה יהיה להאריך בתשובה בדרך זו בעניין זה אבל בכל אופן אנסה מעט. כאשר אנו מדברים עם זוגות או בשיעורים בתחום המניעה, לעיתים יש צורך להדגיש כי מניעת הריון הינה שאלה לגימיטית ויש לה מקום אנו מוצאים סוגיות בגמרא העסוקות בשאלה זו, תשובות רבות בספרות הפסיקה הדנות בכך ומניחות את את אבני הבניין למתי מותר ולשאלת האיך מותר. אין כל אמצעי המניעה שווים בינהם ויש פערים בין הסוגים השונים, אינו דומה מי שילד ילד אחד למי שיש לו בן ובת או מי שיש לו שני בנים ושתי בנות, או למציאות של קושי פיזי, איסור רפואי ועוד. לימוד של מענה בשאלות מניעה מורכב מלמידת הסוגיות, התשובות העוסקות ויותר מכך משימוש רב במענה לשואלים, מעבר לנוסחאות לכאורה שאפשר להפעיל כאן, הרי שיש צורך לחדד את השמיעה ואת ההקשבה לזוגות על מנת להבין את הצרכים ולענות מתוך הכוונה נכונה ע"פ ההלכה. שונה שאלת מניעה משאלת בשר וחלב או משאלת הלכות שבת, אם באלו יש פרמטרים שצריך להציב הרי שכאן מעבר לפרמטרים אלו יש מקום רב לדעות ולרגשות, למצב הרפואי וליכולת הפיזית. גם בשבת כאשר השאלה נוגעת לשאלת קצה, הפסד ממון או צורכי רבים הדבר מצריך סמכות פסיקה גדולה יותר והיכרות טובה יותר וניסיון בפסיקה ולא כל אחד יפסוק לעצמו בשאלה שהתעוררה. אין ספק כי בעת בירור על מניעת הריון צריך להיות תהליך של שיחה ובירור, הקשבה ודיבור, באופן דו צדדי, מחד הקשבה של הרב לדברי הזוג (וחשוב ברוב המקרים כי השיחה תיעשה בזוג ולא לבד שכן לא תמיד רצונות הצדדים זהים או המניעים והיכולות נובעים מאותה נקודה), פעמים רבות במהלך כזה הזוג גם יקשיב לעצמו יותר מאשר בשיחה בינו לבין עצמו, ולאחר מכן הרב יוכל לענות לאור הקשבת הדברים ולכוון יחד עם זאת כיצד לנהוג הלאה על פי דרכה של תורה. מחד לא אתמם ואומר כי איני מבין מדוע אנשים נרתעים משיחה בנושא זה, שכן יש בה חשיפה ואין תמיד הדבר קל כל כך. אך יחד עם זאת, סביר כי מרבית הזוגות לא מכירים את הסוגיות ואת הדיונים ההלכתיים הקיימים ופעמים רבות החשש לשאול הוא מתוך פחד מהתשובה ואי התאמתה לבחון אותה בכלים הלכתיים. כאמור לעיל, מענה לשאלה כזו של מניעת הריון מחייב שיחה, מחייב רגישות, מחייב תשומת לב יתרה, אך אלו צריכים לבוא מתוך היכרות עם ההדרכה והפסיקות של גדולי הדורות בעניינים אלו והיכרות בעדינות ורגישות שיש לשני הצדדים מחד במצוות המוטלות ומאידך בנפשות העוסקות הנמצאות לפנינו. אני מקווה כי במעט בארתי את הדברים, מניסיוני הדל, אין ספק כי זוג אשר שואל יוצא נשכר מכך, שכן לא רק השורה האחרונה חשובה בדברים אלו אלא גם החשיבה והדרך. בהצלחה רבה ושבת שלום אודי רט רב משיב מכון פועה