זכות האם מול זכות העובר ההיבטים המוסריים הקשורים בטיפולים בעובר בהיותו ברחם מתבטאים במספר בעיות – זכות האם לאוטונומיה, והצורך בהסכמתה המודעת לטיפול בעובר שבגופה, ובפרט אם טיפול זה כרוך בפגיעה בשלימות גופה, לעומת זכות העובר לקבלת טיפול יעיל, ולמניעת נזקים הניתנים לתיקון. כמו כן מתעורר הקונפליקט בין זכות האשה לדרוש הפלה במקרים של מומים בעובר, לפחות בשלבים המוקדמים של ההריון (ובאותן מדינות שהדבר אפשרי על פי החוק והנורמה המוסרית), לבין האפשרות לטפל בעובר הפגוע, ולקוות שיוכל לחיות בתנאים נאותים. בעיה זו מבוססת על הקונפליקט שנוצר בגלל ראיית העובר כפצינט בעל זכויות עצמיות. האם מותר לכפות על האם טיפול כדי להגן על העובר? כאשר נוצר צורך להגן על העובר מפני נזק או מוות, כגון צורך בטיפול בו דרך גופה של האם, או צורך בשינוי אורחות חייה של האם, כאשר התנהגותה עלולה לגרום נזק לעובר – מתעוררת השאלה המוסרית האם מוצדק לכפות על האשה טיפול בגופה, או פיקוח על דרכי חייה לטובת עוברה. יש הסבורים, שהזכות לאוטונומיה של האם תמיד גוברת על זכות העובר, ולעולם אין לפגוע בחירותה למען העובר, ולפיכך אין לכפות עליה פגיעה בגופה או באורחות חייה לטובתו של העובר. יש הסבורים, שאמנם בדרך כלל יש לכבד את זכות האוטונומיה של האשה, אבל לעתים רחוקות יש הצדקה להעדיף את זכויות העובר, גם במחיר כפיה על האם, ובלבד שהתקיימו שני תנאים לכך – שאין בטיפול הכפוי לטובת העובר סיכון כלשהוא לחייה או לבריאותה של האם, ושיש סיבות הכרחיות ומוצדקות ביותר לפגוע בזכות האוטונומיה של האשה, למשל סיכון לחיי העובר, מניעת נזק חמור לעובר, שמירה על ההגינות המוסרית של הרופא ו/או של הערכים בחברה. בדרך כלל יש צורך בשילוב של גורמים כאלו על מנת להצדיק פגיעה באוטונומיה של האשה. ואמנם יש מדינות, שהכירו בחובה להגן על העובר, גם כאשר זכותו זו מתנגשת עם זכויות האם. כאשר קיימת סכנה להמשך קיומו של עובר בר-חיים, עומדת למדינה הזכות לכפות על האם טיפול רפואי על מנת להציל את העובר, ובלבד שאין בטיפול הזה משום סכנה לאם, ויש סבירות גבוהה להצלת העובר מפני נזק משמעותי. זכות כזו יכולה לעמוד לעובר גם במקרים שהאם מכורה לסמים או לאלכוהול, או כשהיא מתנגדת לטיפול מטעמי אמונה דתית. יש מערכות משפטיות בעולם הרואות בפגיעה של האם בעוברה משום עברה פלילית ואזרחית, עם יכולת תביעת פיצויים מצד העובר לאחר לידתו, אם אמנם נגרם לו נזק בגין התנהגותה הרשלנית של האם. כאישה דתית הסוברת כי עלינו הנשים לקיים דיון בנושא קריטי זה ,ברצוני להבין את עמדת ארגון "קולך" באשר לנאמר לעיל. אודה לכן על היענותכן שבת שלום יסכה סעדון - בינה



תשובה

שלום רב לך יסרה קשה לדבר על "עמדת קולך" משום שאיננו עוסקות בפסיקת הלכה, אם מדברים על הצד הזה של הסוגיה אותה תיארת כל כך בפירוט, ואם מדברים על הצד המוסרי של השאלה - גם בכך אנחנו יותר מעלות סוגיות לדיון מאשר קובעות עמדה. לפני כשנה קיימנו שבת מרתקת עם רופאים הוגים ומשפטנים בסוגיות אלו שהעלית בשאלתך. אני מציעה שתלחתי את השאלה שלך בצורת מאמר לפרסום באתר קולך ובודאי יהיו לו תגובות ויתקיים דיון בעניין.