נפתח את השנה דווקא בהמשך לאייטם משלהי השנה שעברה, על קבוצת הנוער של עירוני נתיבות בכדורגל, שמתקשה במשחקי החוץ שלה כיוון שמרבית שחקניה שומרים שבת. הפעם הדיווח מגיע דווקא מכיוון אגף הספורט של  ynet, והסיפור הוא בקשה להזיז את משחק פתיחת העונה, נגד מבשרת ציון בחוץ, משבת ליום חול. החבר'ה ממבשרת הסכימו, אבל ההתאחדות התנגדה, בהתאם לכלל לפיו כל משחקי ליגות הנוער במחזור הראשון מתקיימים במועד אחיד.

בענף הכדורגל, מן הסתם לא יתנהל מאבק של ממש למען שומרי השבת. מאידך, בעולם הדתי, ספק כמה אנשים יראו סיבה להילחם עבור קבוצת כדורגל, מושג ששייך בגדול (כשהוא הופך ממשחק ספורטיבי בשעות הפנאי לליגה רשמית ממוסחרת ומרובת עגלי-זהב) לתרבות הגויים. לכן סביר להניח ששוב המסורתיים יצאו קרחים מכאן ומכאן, וגם האייטם הבא על כדורגלנים שומרי מסורת יגיע מעירוני נתיבות.



מדעי היהדות

לפחות ע"פ הפרסומת ברדיו, 'פסטיבל המדע' החווייתי בחסות משרד המדע, התקיים בו' בתשרי, 24 בספטמבר. אנחנו רגילים לאירועים שיכולים להתרחש ב-24 בספטמבר, אבל המאזינים הקבועים רגילים במקרה הטוב ל-24 בספטמבר ו' בתשרי, או 24 בספטמבר בלבד ומתי זה בכלל תשרי. כנראה שכאשר לשר המדע ומנכ"ל משרדו - וכנראה גם לגורמים נוספים במשרד שמונו מטעמם - יש כיפה על הראש, אולי אין להם שליטה על מסקנות של מחקרים אקדמיים, אבל לפחות הם יכולים לדחוף תאריך עברי פה ושם.

 

נאמן למסורת

שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן נוהג מדי שנה, בימי עשרת-ימי-תשובה, לעזוב הכל ולנסוע לישיבה כלשהי. גם השנה, לאחר שחזר לתפקיד שר בממשלה, וכשהוא צריך לסחוב איתו שני שב"כניקים לכל מקום, הוא לא זנח את מנהגו משכבר הימים, והשבוע הוא נצפה לומד גמרא בחברותא, בקרן זויתו של בית המדרש באחת מישיבות ההסדר, כאחד התלמידים, הרחק מעיני התקשורת. לא כולל המדור, כמובן.



הראשון לתש"ע

המדור מאחל מזל טוב לראשון לציון הרב מרדכי אליהו, לרגל הולדת נינו, בא' דראש השנה. לא נין ראשון, אבל אחד הילדים הראשונים של השנה (והעשור בכלל). כן ירבו.

 

גונבים את ההצגה

שכוייח השבוע מגיע לאסי וטוביה, כוכבי "ערוץ מאיר לילדים", שהשבוע קיבלו סוג של אינדיקציה על מידת הפופולאריות שלהם במגזר. לא מעט רבנים ידועי-שם נשאו הרצאה במסגרת מסורת נוספת של עשרת-ימי-תשובה - כנס "תשובה מאהבה" של 'מכון מאיר', אבל כל אחד מהם דיבר פעם אחת, ואסי וטוביה נתנו שתי הצגות. בהיעדר תכניות ילדים שפונות לקהל הדתי, לא פלא שברגע שצצה אחת כזאת, אפילו אם היא משודרת רק באינטרנט - היא הופכת להיות החלק הכי אטרקטיבי בכנס השיעורים. אולי לא רק בשביל הילדים.

 

וסליחה קטנה לסיום

על חטא שחטאתי באמירת דברים פוגעים, על חטא שחטאתי בבדיקה לא-מספיק-רצינית של העובדות, על חטא שחטאתי בגישה חד-צדדית, על חטא שחטאתי בדעות קדומות, על חטא שחטאתי בהלצות לא-מצחיקות, על חטא שחטאתי ב"ותהייה קטנה לסיום" מאולצת מדי, על חטא שחטאתי בזלזול באנשים, ארגונים וקבוצות באוכלוסייה, על חטא שחטאתי בחצאי-אמיתות, על חטא שחטאתי בטרחנות, על חטא שחטאתי ביומרנות להצליח לכתוב את חטאי מא' עד ת', על חטא שחטאתי ברשעות, על חטא שחטאתי בשמירת הלשון, על שחטאתי בתגובות הגולשים שלא תמיד טרחתי לקרוא ולקחת אל ליבי.

ועל כולם, אני מקווה שתסלחו, תמחלו ותכפרו לי.

 

בברכת גמר חתימה טובה (בחגים מותר גם להיות בנאליים).