סקר שערכה מינה צמח גילה כי 33% מהציבור החילוני רוצים להכיר יותר את עולם היהדות. הרב שמואל אליהו שהתרשם מהצימאון של הציבור ליהדות, החליט ליזום בתגובה קו טלפון מיוחד שייתן מענה לשאלות הציבור החילוני בענייני יהדות.

קו הטלפון החדש נמצא בימים אלו בשלבי הרצה, ויפעל באופן רשמי כשבוע לפני ראש השנה. יוזמי הקו מבקשים לתת מענה באמצעות הטלפון לכל שאלה הנוגעת לנושאים יהודיים החל משאלות הלכה ועד לזוגיות, אמונה, שלום בית, דיני ממונות וחינוך ילדים. המענה הטלפוני יתקיים בארבע שפות ויתופעל על ידי מתנדבים רבים.

כבר כיום ישנם כ-200 מתנדבים המשיבים לשיחות. המשיבים הם בעיקר אברכים הלומדים בישיבות שונות. בין הרבנים הנמצאים מאחורי הקלעים של הקו, שגייסו את תלמידיהם להשיב לשאלות, נמצאים הרב מלמד, הרב שפירא והרב גרינברג.



היוזמים החליטו לרתום את חזית הטכנולוגיה לטובת המיזם. הקו החדש מופעל באופן ממוחשב ווירטואלי לחלוטין, ללא משרד בו יושבים צוות המשיבים. למעשה, כל שלוחה בקו מופנית אוטומטית לטלפונים הפרטיים של המתנדבים לענות באותו תחום.

לדוגמא, אם תקישו 3 לאופציית "שיחת נשים" תופנו לדבר עם אישה מתנדבת על הנושא שבחרתם. אם המתנדב לא יידע לענות על שאלתכם הוא יוכל פשוט להקיש *0 ולהעביר את השיחה לצוות רבנים מיוחד המשמש כגיבוי.

המטרה: לקרב רחוקים

"הרעיון שעומד מאחורי זה הוא לענות לבעיה מיידית כמו איך אני עושה בר מצווה לבן שלי באילת, אבל לא רק. המטרה היא גם ליצור קשר המשכי כמו חברותא טלפונית או אירוח לשבת". מסביר שרגא שמידלר, מנהל הפרויקט. "לדוגמא מישהי התקשרה לשאול האם יש לנו מזוזה לקראת מעבר לבית חדש, ובשיחה עם המשיב הוא הסביר לה על חנוכת בית. בסופו של דבר תלמידי הישיבה הגבוהה באותה עיר באו אליה וערכו בשבילה חנוכת בית".

"בציבור החילוני קיימת תופעה חזקה של התקרבות למסורת" מסביר שמידלר "ואת זה אנחנו רוצים לחזק. הקו מיועד לכל מי שרוצה לדבר על יהדות בעיקר לפני ראש השנה. הרעיון שלנו הוא גם להיות כלי עזר לארגוני התשובה, אנחנו רק מפנים, מי שמתקשר מופנה למרכזים הרוחניים הקיימים".

היוזמה, שנתמכת על ידי משקיעים ותורמים הרוצים להישאר אנונימיים, כבר החלה בשיווק דרך פליירים ומגנטים על דלתות בתים בגוש דן.

"המטרה שלנו היא לקרב רחוקים, אבל אני מניח שיהיו גם הרבה דתיים שיתקשרו" אומר שרגא שמידלר "המטרה שלנו היא חיבור של העם בנינו לבין עצמנו, לקרב את הדתיים לחילונים ואת אנשי גוש דן לאנשי יש"ע. ליצור את הקשר בתוך העם וכמובן לקרב בנינו לבין אבינו שבשמים"