לאחר שהתחלנו לעקוב בשבוע שעבר אחרי ערוצי הנישה והקדשתי את הטור לחינוכית 23, הערוץ הממלכתי-חינוכי שלנו אני מבקש הפעם להקדיש את הביקורת ל-BBC PRIME ערוץ הבידור של רשת BBC שמשודר במתכונת בינלאומית אלינו ואל עוד שכנים באזור (גם לאיראן ועיראק אם אתם מתעניינים). התכנים אמנם נקבעים בלונדון הקרירה אבל נעשית איזושהי התאמה (ותרגום כמובן) לפני שהדברים מגיעים לארץ הקודש. האם חווה אלברשטיין צדקה? האם בלונדון טלוויזיה טובה יותר, או לפחות ערכית או חינוכית יותר? יצאתי לבדוק.

קודם כל חשוב לציין שמבחינת חובבים ומבינים אמיתיים של הטלוויזיה הבריטית, BBC PRIME הוא לא תמיד פיתרון שכן מה שמשודר בארץ בדרך כלל שודר בממלכה כבר לפני כמה עונות וסדרות הדגל משודרות לא-פעם בשעות לא ריאליות בעליל; יחד עם זאת הנה המיטב מהמשודר בערוץ:

קומדיה

"הממלכה הקטנה" (Little Britain) (ה, 21:45; מוצ"ש, 22:15) היא תכנית סאטירה חריפה, מצחיקה מאוד, שגם אם אינה בוטה היא לא תמיד במאה אחוז צנועה ולא מתאימה לילדים. בארץ ניסו לאמץ את הדגם במסגרת "הישראלים" ששודרה ברשת וזכתה להצלחה גדולה אך לא לעונה שנייה. מה לעשות ריאליטי הוא כנראה בכל זאת עניין יותר זול. לגבי הצופה הישראלי ראוי לציין שהוא לא תמיד יהנה מהפאנצים והסאטירה שהם אחרי הכל נגזרת של החברה הבריטית.

"הפתן השחור" (Blackadder) (שני פרקים ברצף, מוצ"ש, 21:45) היא קומדיה לכל המשפחה בכיכובו של Rowan Atkinson (מיסטר בין) במהלכה הוא חוזר כל שבוע לנקודה אחרת בהיסטוריה הבריטית ועושה צחוק מההיסטוריה והתקופה. מדובר בסדרה מצוינת ובהפקה יוצאת דופן שלמרבה הצער לא זכתה וכנראה גם לא תזכה להפקה עברית בשל העלויות הגבוהות. למרות שההומור הוא בדרך כלל אוניברסלי ההיסטוריה היא בריטית, כך שהקריצה לקהל הישראלי היא מצומצמת- ואף על פי כן.



ומה לגבי סדרות קאלט אחרות של ה-BBC, נקיות, מצחיקות, משפחתיות וטובות כמו "כן, אדוני השר" (Yes Minister), מה יגידו השכנים (Keeping Up Appearances), מישהו מטפל בך (Are You Being Served), המלון של פולטי (Fawlty Towers), 2.4 ילדים בממוצע (2point4children)? אלו לא משודרות כרגע בערוץ אך הן מבליחות בו (כמו גם בערוצים אחרים) מפעם לפעם ושווה לעקוב. ניתן למצוא אותן גם ביו-טיוב ואת רובן בגרסת DVD בחנויות "האוזן השלישית". שאר הסדרות הקומיות שמשודרות בערוץ כרגע הן לא לגמרי מוצלחות ולא לגמרי נקיות.

פנאי

תכניות הפנאי הן הרווחות ביותר בערוץ ובעיקר אלו מהסוג של ה"מייק אובר" במהלכם מעוצב ביתם של בריטים תמימים מחדש, מסדרים את הבלאגאן שלהם ודואגים לסדר וניקיון, משפצים להם את המלתחה, מוצאים להם דירה חדשה ועוד כהנה וכהנה רעיונות מקוריים. החודש משום מה קשה למצוא מגוון בתחום הזה והדומיננטיות היא של תכניות עתיקות. התכניות האלו לא תמיד מעניינות, הם לא יתרמו לכם יותר מדי לאינטלקט, אבל יש בהם משהו ממכר למדי, האנגלית שלהם משובחת, ואם אתם עוסקים בתחום הן גם יכולות להיות פרודוקטיביות.

"כסף בעליית הגג" (Cash in the Attic) (א, 10:00; ב-ו, 14:45; שידורים חוזרים נוספים לאורך השבוע) היא אחת מתכניות העתיקות המשובחות ומה שכל כך יפה בה שהיא הולכת על החלומות הקטנים של האנשים הקטנים. מי מאיתנו לא חלם למצוא אוצר קטן באיזו קופסה ישנה שהשאירה סבתא ויכול לסדר לנו חיים נוחים, המטרה של התכנית הזו להגשים את החלום. כל שבוע מגיע הצוות למשפחה אחרת עם חלום קטן- לחדש את המטבח, לצאת לחופשה עם הילדים וכו; במשך יום שלם הם בודקים כל פינה בבית כדי למצוא חפצי עתיקות שמכירתם תשיג את הסכום המבוקש. החלק השני של התכנית היא בילוי בבתי המכירות הפומביים כשהמתח (טוב נו, לא באמת) עולה לשיא- האם תצליח המשפחה להגשים את חלומה על חשבון הפמוטים שירשו מהדוד המשוגע או לא? אין ספק, התשובה עולה כפורחת- הבריטים מטומטמים.



"מחפשים מציאות" (Bargain Hunt) (ב-ו; 9:50, 14:00) היא האחות המוצלחת פחות בה נשלחות שתי קבוצות אל שווקי העתיקות של בריטניה ומתחרות ביניהן מי תמצא מציאות יותר טובות ותרוויח יותר כסף במחירה שתיערך בסוף התכנית, לא פעם זה נגמר בהפסד. ובכן: משעמם, משעמם מדי והמנחה הרבה יותר מדי צבעוני.

"מופע הענתיקות בדרכים" (Antiques Roadshow) (ב-ו; 15:15, 19:00) היא האחות השלישית בה מוזמן הציבור להביא את חפצי העתיקות שבידיו אל המומחים המיוחדים להערכה. מדי פעם עולים שם סיפורים מעניינים לא פעם זה משעמם בצורה מפחידה. התוצאה המתקבלת אחרי צפייה בשלוש הסדרות האחיות (שמשודרות אחת אחרי השנייה!) היא ללא ספק צרבת קשה.

ויש גם תכנית אחת או שתיים שלא מתעסקת בעתיקות: "מלחמת הגננים" (Garden Rivals) (שני פרקים ברצף; ג-ו, 10:35), היא תחרות בין שני מעצבים שמנסים להעביר שתי גינות מהפכה טוטאלית תוך זמן קצר. לחובבי גננות ומחפשי רעיונות עיצובים בלבד.

תעודה

גן עדן או כשלון (Paradise Or Bust) (א, 14:20, 20:25; ב, 10:35) היא סדרת תעודה שעוקבת אחרי הניסיונות להקים כפר אקולוגי באזור פיגי על-ידי קהילה מקוונת של בריטים. בינוני.

שנה בגני קיו (A Year at Kew) (שני פרקים רצף; א, 15:10) היא סידרה דוקומנטרית שעוקבת אחרי שגרת החיים בגנים הבוטניים הענקיים שבקיו, לונדון. הסדרה מיועדת לחובבי טבע בלבד ונראה כי הם יפיקו ממנה הנאה, המודל הוא של נשיונל גיאוגרפיק ושגרת החיים של הצמחים עשויה לעניין רק אנשים מקריים.



ילדים

הזירה היחידה בה-BBC PRIME באמת מצליח היא רצועת הילדים שמשודרת בחלק הראשון של הבוקר, שם ללא ספק רואים איכות רלוונטיות והשקעה רבה שלא היו מזיקים לטלוויזיה החינוכית שמשחזרת את אותו הדבר כבר ארבעה עשורים. מעבר לטלטאביז שכבר קנתה לה שם (ותיאוריות קונספירציה) עולמיים, משודרת "בלמורי" שמתרחשת באי סקוטי דמיוני, "טיקהבילה" שהיא תכנית שידורים חמודה לא פחות ו"רובוטים קטנים" שמבקשת לעודד חשיבה אצל קטנטנים ותודעה של מחזור. זה מעין ערוץ הופ למתקדמים ובשפה האנגלית; אם הילדים דוברים את השפה בהחלט כדאי לנסות.

סיכום

טוב נו, אין דרך עדינה להגיד את זה וכנראה שחווה אלברשטיין צריכה לתקן את השיר. BBC PRIME מציג לוח שידורים שיעניין אולי כמה פנסיונרים ממוצא אנגלוסקסי אבל לא יותר מזה. התוצאה הסופית היא בלשון המעטה לא משהו ובאופן נאמן יותר מאכזבת. עשרות תכניות לייף-סטייל מיותרות, מעט מדי קומדיה משובחת והמון אופרות סבון שחסכתי מכם הופכות את הערוץ לכמעט מיותר וחבל. הבעיה פה היא פשוט בעיה של סידור לוח השידורים, ל-BBC יש המון מה להציע הערוץ הבינלאומי שלו פשוט לא עושה את זה.