בעולם בו כל מורה הוראה ואדם פשוט עם זקן נקראים רבנים; בעולם בו אנשים חיים את הכאן, עכשיו והשנייה; בעולם בו אנחנו מעדיפים להיות מעמסה על אחרים במקום להתאמץ לבד; אך טבעי שעל כל פיפס שטותי נפנה למי שמיצג את הסמכות, המילה, התוצאה והמשמעות בחיינו. "כמה גדול המאמץ הרגשי והשכלי של הפונים בשאלה אל הרב" כותב הרב יוחנן דוד סלומון. קשה רגשית לשאול רב, ברור- אכן לא קל לפרוס את שאלתך ולהעבירה כהלכה לאדם הזר לך. אך כיצד בא השכל לידי ביטוי?


אדם השואל רב בשו"ת אינטרנטי, נולדה לי בת, האם השם עמית הוא חיובי וראוי לקריאה מסמל לעניות דעתי את הבורות בהתגלמותה. בן-אדם, תחשוב רגע, תפתח מילון, ספר שמות אם אתה ממש לא בטוח, תחשוב מה מסמלת המילה עבורך ובכלל, איזו מן שאלה זו, אין לך דעה? התחלתי לאחרונה לצאת לדייטים ומאד קשה לי לשמור נגיעה. כיצד הרב יכול לחזק אותי? שאלה מצחיקה. מה רב יכול לענות מלבד שמירת נגיעה זו הלכה חשובה, אל תשבר! חזק ואמץ והלוואי ותזכה להקים בית נאמן בישראל בקרוב. מה האדם ששאל את השאלה חשב לעצמו, שהרב ישמור נגיעה בשבילו? שהוא יתיר לו? או, קיבלנו תרומה גדולה לבית הכנסת מאדם שמחלל שבת האם עלינו לקבל את התרומה? בודאי שכן! אדם בא עם רצון טוב ואתם תמנעו ממנו לקיים מצווה.. תפתחו ספר החינוך ורפרפו על המצוות שבין אדם לחברו והסיקו כי רצוננו שאנשים יקיימו מצוות ויגמלו חסדים ולכל אדם צריך לתת אפשרות לאסוף זכויות. אנחנו לא וועידת הקבלה של הקב"ה. אם אני, הקטנה יכולתי לחשוב על התשובה תוך דקות ספורות כיצד אנשים חכמים ונבונים, בעלי ניסיון חיים ארוך ממני לא יכלו להגיע למסקנה הפשוטה והברורה הזאת בכוחות עצמם והחליטו להטריח את הרב בשאלה. מעיד בוודאות על חוסר יכולת שיפוט בסיסי.


מתי הפכנו להיות אנשים שלא מסוגלים לחשוב לבד, ללמוד לבד, אפילו דברים פשוטים,חסרי יכולת שיפוט וסינון, שחייבים אישורים הסכמות וקבלות לכל מהלך בחיי היום-יום, מתי? ושלא תבינו אותי לא נכון, שו"ת זהו דבר מבורך ושו"ת המתבצע בקליקים בודדים במחשב מבורך כפליים ומי שיש לו בעיה רצינית בהלכות אישות, כשרות וכו שאין באפשרותו לפתור ולהגיע להכרעה לבד שיפנה לרב. התורה אף הורתה לנו למסור עצמנו להכרעת ההלכה והחכמים. אך לא לפני שאנו חושבים בעצמנו ומפעילים את השכל הישר שבו חנן אותנו ה יתברך. מוסרים כשיש צורך ולא לפני כן.


מאחלת לעם ישראל כולו שיזכה, ללמוד, לקיים, לעשות ולחשוב לבד. בעיקר לטובת עצמו.