התפילה שהתקיימה ביום רביעי בכותל, למען שחרורו של גלעד שליט, היתה בסך הכל תפילה. לא קריאה לאדם כלשהו, לא מאבק נגד מישהו, בלי לנקוט עמדה אם צריך לעשות עסקה או לא ובאילו תנאים, רק תפילה. כאזרחים שאינם נמנים על מקבלי ההחלטות, זה כנראה הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות כרגע.

תלוי את מי שואלים

שאלה: ע"פ סקר TGI, איזה עיתון נמצא במקום הרביעי (אחרי ידיעות, מעריב ו"הארץ") ברשימת העיתונים הנקראים ביותר בסופי שבוע? תשובה: תלוי את מי שואלים. ע"פ "בשבע" המתחדש (חיצונית), העיתון שנמצא במקום הרביעי הוא "בשבע", עם נתון לא-רע של 6.4 אחוזים. אליבא ד"מקור ראשון", לעומת זאת, במקום הרביעי נמצא "מקור ראשון" עם 4.2 אחוזים (וגידול מרשים של 31%). לכאורה שני הכתובים מכחישים זה את זה, אבל הכתוב השלישי שמכריע ביניהם נמצא בתחתית הסקר בגירסה של "מקור ראשון": "לא כולל חינמונים ועלוני שבת". כלומר, הסקר הוא אותו סקר, העובדות בשני העיתונים נכונות, השאלה היא איך מנתחים את הנתונים (בשתי הדרכים יש כמובן היגיון סטטיסטי). כך שגם מי שסומך על הסקרים, צריך לסמוך על מי שמפרש אותם.

לפחות שניהם עקפו את "גלובס".



שלום לכינורות

במסגרת חגיגות ה-80 של הסוכנות היהודית, התקיים השבוע יום שידורים מיוחד בגלי צה"ל שהוקדש לסוכנות. את הפרומו לקראת אותו יום שידורים ליוותה מנגינת כינור מרטיטת-לב, מהסוג שהיה יכול ללוות פרומו למשדרי יום השואה, או לסתם ערב זיכרון לסופר יהודי שנפטר לפני 50 שנה. דרכם של פרומואים למשוך אליהם מאזינים, אבל בפעם הזאת היה נדמה כאילו מישהו רוצה להזהיר את המאזינים (או לפחות את אלה מביניהם שטרם הגיעו לגיל שישים) שיתרחקו כמה שיותר מגל"צ באותו יום שידורים, כי באותו יום התחנה הצבאית הולכת להישמע כמו רשת א (בלי לפגוע ברשת א, חלילה). זו היתה בסך הכל נעימה שנוגנה ע"י כינור בודד, זה הכל, אבל זה העלה ניחוח חזק של יהדות הגולה בימים עברו. גם אם יום השידורים עצמו עסק בכל מה שהסוכנות עושה בהווה, התשדיר לקראתו יצר רושם שמדובר באירגון ששייך לעבר, ולא זו המטרה של חגיגות ה-80.

ועוד כמה כינורות, וקלרינטים

צפת אירחה השבוע בפעם ה-22 את פסטיבל הכלייזמרים, עם אותם נגנים (פחות או יותר) מהשנים הקודמות, באותם הסגנונות (פחות או יותר) מהשנים הקודמות, באותם המקומות (בדיוק) מהשנים הקודמות, ומסתבר שגם בלי לחולל חידושים דרסטיים במבנה ובתוכנית, הפסטיבל עדיין מושך קהל. ואולי דווקא בגלל זה.

[הפסקה הנ"ל פורסמה כמו שהיא, מילה במילה (חוץ מהפעם ה-22 שהיתה אז 21) גם בעקבות פסטיבל הכלייזמרים בשנה שעברה. לא כדאי להכניס קצת גיוון מתישהו?]



כל הארץ בסיירים

מצפת לעין-זיתים: שכוייח השבוע מוענק לכל מי שקשור למחנה סיירים של בנ"ע, וברגעים אלו מתמודד עם למעלה מ-2000 חברי שבט הגבורה בכל הארץ, שנמצאים במחנה אחד ללא פיצול לפי מחוזות, לראשונה מאז מי-זוכר-מתי. מה לא עושים כדי להוזיל את המחירים. אז מה אם גם בשנה הבאה ההורים ימשיכו להתלונן שהמחירים גבוהים מדי, ולהתעלם מהמאמצים האדירים שנעשים בתנועה כדי להוריד אותם כמה שיותר.

ותהייה קטנה לסיום

(זה לא מצחיק, זה שחוק, זה נמאס, זה יצא לכולם מהאף. אבל המדור לא התאפק, אז מומלץ פשוט לדלג הלאה ל"בברכת")

יעקב שוואקי הופיע אמש (חמישי) בהיכל התרבות בתל-אביב, ויונתן רזאל הופיע בדיוק באותו זמן בכרמיאל. הפעם הוא רצה לברוח כמה שיותר רחוק?

בברכת בורא פרי האדמה, רצוי על אבטיח.